MENARY Monitor - Edition 14
June 27, 2021

مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا - الاصدار ١٤
٢٧ حزيران ٢٠٢١

Politics and Political Engagement

The head of Jordan's Parliamentary Education and Youth Committee, Dr. Bilal Momani, stressed the importance of finding appropriate solutions to the issues and challenges facing the youth of Jordan and empowering them politically, socially, and economically, accompanied with the implementation of the royal directives which focus on strengthening their role in decision making that serves the country and its citizens and contributes to their prosperity and progress. He stated that the problem of youth unemployment, especially given the negative impact caused by the COVID-19 pandemic in this regard, requires radical solutions to provide opportunities and jobs that guarantees them a decent life. He also stressed the importance of political dialogue with the youth, listening to their ideas, helping them overcome the obstacles they face, and creating business incubators that would train them in industries needed in the labor market, as well as directing universities and educational institutions toward education programs that would result in them having the skills for professions available domestically and internationally. 

The head of the Egypt Youth Party condemned the continued U.S. occupation of Syrian territories. He stated that the Egyptian Youth Party demands American forces leave not only Syrian territories, but the entire Arab world, claiming that continued American occupation of Arab lands fuels terrorism and chaos in the region. 

Al Quds reported on June 21 that a Palestinian youth named Seif Akl was recently elected president of the World Union of Socialist Youth this past week in the Panamanian capital of Panama City. He won by garnering 89 votes for him, with only 3 against him. 

Gomhuria Online reported on June 21 that the Egyptian Ministry of Youth and Sports held the fourth session of the Egyptian Youth Centers’ Youth Summit under the title of “Immunization with political and security awareness.” This Summit, which is being held for the second time, has had 100 young Egyptian participants. In this session, the moderators and the participants discussed various important regional and foreign policies in addition to conflicts in the MENA region and their implications on Egypt’s national security. 

Sky News Arabia reported on June 26 that a number of Sudanese youth activists are implementing a campaign to fight discrimination in the country. Many activists organized a rally in which hundreds of cars adorned with flags and slogans calling for peaceful coexistence between tribes participated. The demonstration spread to other cities, including the capital, Khartoum. Tribal fighting in Sudan has led to more than 200 dead in 2020, which has been a blow to the April 2019 revolution. 

MSN reported on June 26 on Moroccan youth’s engagement in the political scene. Youth are trying to widen their involvement in the decision-making apparatus in Morocco ahead of the legislative and municipal elections. The report indicates that there are many obstacles standing in the face of youth gaining greater access to elected institutions and decision-making positions and in political parties. Of these obstacles, youth are often deemed in opposition to the aging and rusty party structures. The report concludes by stating that the share of seats in municipal councils for youth under 35 years does not exceed 19.6% while the figure is 30% for the Parliament. 

Ammon news reported on June 26 that a number of Jordanian youth are mobilizing support for a rally in front of the Parliament on Wednesday June 30. The rally, titled “Al-Karama”, is in response to an article published in one of Jordan’s main newspapers which was deemed offensive to the military. 

On June 26, Tinghir in Morocco held the first conference of the “Youth Movement for Change in Draa-Tafilalet Region” attended by many Moroccan young men and women who are looking to add a breath of fresh air to the political scene in the region. The conference was also attended by representatives from many political parties. The report by Hespress adds that this region has not received proper attention at the national level, as such, the Movement seeks to bring about the necessary change and attention to the region. Of the many points discusses, “youthifying” political parties was at the forefront, as youth engagement in political parties remains low in Morocco.

السياسة والاندماج السياسي

أكد رئيس لجنة التعليم والشباب النيابية الأردنية، الدكتور بلال المومني، على أهمية إيجاد الحلول المناسبة للقضايا والتحديات التي تواجه الشباب الأردني وتمكينهم سياسيا واجتماعيا واقتصاديا، مصحوبة بتنفيذ التوجيهات الملكية التي تركز على تعزيز دورها في صنع القرار الذي يخدم الوطن والمواطنين ويسهم في ازدهارهم وتقدمهم. وذكر أن مشكلة بطالة الشباب، خاصة بالنظر إلى الأثر السلبي الذي تسبب به جائحة فايروس كورونا في هذا الصدد، تتطلب حلولاً جذرية لتوفير الفرص والوظائف التي تقضي عليهم حياة كريمة. وشدد أيضا على أهمية الحوار السياسي مع الشباب، والاستماع إلى أفكارهم، ومساعدتهم على تذليل العقبات التي يواجهونها، وإنشاء حاضنات أعمال من شأنها تدريبهم في الصناعات المطلوبة في سوق العمل، وتوجيه الجامعات والمؤسسات التعليمية نحو البرامج التعليمية التي من شأنها أن تؤدي إلى امتلاكهم المهارات اللازمة للمهن المتاحة محليًا ودوليًا.

استنكر رئيس حزب شباب مصر استمرار الاحتلال الأمريكي للأراضي السورية. وذكر أن حزب الشباب المصري يطالب القوات الأمريكية ليس فقط بمغادرة الأراضي السورية، وإنما بمغادرة العالم العربي بأسره، زاعمًا أن استمرار الاحتلال الأمريكي للأراضي العربية يغذي الإرهاب والفوضى في المنطقة.

أفاد موقع القدس في 21 حزيران / يونيو عن انتخاب شاب فلسطيني اسمه سيف عقل رئيساً للاتحاد العالمي للشباب الاشتراكي الأسبوع الماضي في العاصمة البنمية بنما سيتي. وقد فاز بحصوله على 89 صوتًا مقابل 3 أصوات فقط ضده.

أفاد موقع الجمهورية أونلاين في 21 حزيران / يونيو أن وزارة الشباب والرياضة المصرية عقدت الدورة الرابعة لقمةالشباب لمراكز الشباب المصرية تحت عنوان "التحصين بالوعي السياسي والأمني". وشارك في هذه القمة التي تنعقد للمرة الثانية 100 شاب مصري. ناقش الوسطاء والمشاركون في هذه الجلسة مختلف السياسات الإقليمية والخارجية الهامة بالإضافة إلى الصراعات في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا وانعكاساتها على الأمن القومي المصري.

ذكر موقع شبكة سكاي نيوز عربية في 26 من حزيران / يونيو أن عددا من النشطاء الشباب السودانيين نفذوا حملةلمكافحة العنصرية في البلاد. ونظم العديد من النشطاء مسيرة شاركت فيها مئات السيارات التي تزيّنها الأعلام والشعارات التي تدعو إلى التعايش السلمي بين القبائل. وامتدت التظاهرة إلى مدن أخرى منها العاصمة الخرطوم. وكان القتال القبلي في السودان قد أدى إلى مقتل أكثر من 200 شخص في عام 2020، وهو ما شكل ضربة لثورة أبريل 2019.

نشر موقع أخبار مايكروسوفت يوم 26 يونيو تقريرا حول مشاركة الشباب المغربي في المشهد السياسي. حيث يحاول الشباب توسيع مشاركتهم في أجهزة صنع القرار في المغرب قبيل الانتخابات التشريعية والبلدية. ويشير التقرير إلى أن هناك العديد من العقبات التي تحول دون حصول الشباب على فرص أكبر للوصول إلى المؤسسات المنتخبة ومناصب صنع القرار والأحزاب السياسية. ومن بين هذه العوائق، غالبًا ما يُنظر إلى الشباب على أنهم يتعارضون مع الهياكل الحزبية القديمة. ويخلص التقرير إلى أن حصة مقاعد المجالس البلدية للشباب دون سن 35 سنة لا تزيد عن 19.6٪ فيما تبلغ النسبة 30٪ لمجلس النواب.

أفاد موقع عمون نيوز في 26 من حزيران / يونيو أن عددا من الشباب الأردني يحشدون الدعم لوقفة أمام مجلس النواب يوم الأربعاء 30 حزيران / يونيو الجاري. ويأتي التجمع الذي يحمل عنوان "وقفة الكرامة" ردا على مقال نشر في إحدى الصحف الأردنية الرئيسية والذي اعتبر مسيئا للجيش الأردني.

في 26 من حزيران / يونيو، عقد في تنغير في المغرب المؤتمر الأول "للحركة الشبابية من أجل التغيير في منطقة درعة تافيلالت" بحضور العديد من الشباب والشابات المغاربة الذين يتطلعون إلى إضفاء لمسة منعشة على المشهد السياسي في المنطقة. كما حضر المؤتمر ممثلون عن العديد من الأحزاب السياسية. ويضيف تقرير "هسبريس" أن هذه المنطقة لم تحظ بالاهتمام المناسب على المستوى الوطني، وبالتالي فإن الحركة تسعى إلى إحداث التغيير الضروري والاهتمام بالمنطقة. ومن بين النقاط العديدة التي تمت مناقشتها، كان "تشبيب" الأحزاب السياسية في المقدمة، حيث لا تزال مشاركة الشباب في الأحزاب السياسية منخفضة في المغرب.

Economics and Entrepreneurship

The Mauritanian government announced this past week that it has received 40 million dollars from the World Bank to support youth employment projects and to reduce unemployment. The money comes as a grant from the World Bank Group to support the youth empowerment project and create job opportunities for Mauritanian youth. The money aligns with the Mauritanian initiative launched last year called the "Youth Employment Project" which aims to create decent employment opportunities for youth and women, especially from the vulnerable and disadvantaged groups. The project is supervised by the Ministry of Employment and Vocational Training.

Tanja 24 reported on June 21 that the House of Culture in Fnideq, Morocco held the fourth round of the initiative “Open Doors for Entrepreneurship” for youth seeking to engage in entrepreneurial work. This initiative looks to empower youth who have project ideas in the city and to connect them with decision makers within the field of entrepreneurship to provide them with guidance and resources for funding to ultimately achieve better financial inclusion among youth in the region. 

One of the region’s biggest e-commerce companies, Noon, announced its expansion of its customer service operations in Saudi Arabia which will create hundreds of jobs for Saudi youth. The company will hire, train, and empower young Saudis as part of the initiative to help boost employment, develop skill sets, and drive the local economy. The customer service team will be made up of Saudi youth living in the capital Riyadh, as well as from those working remotely across the country. 

On June 24, Zaman reported that the president of the Turkish Democracy and Progress Party, Ali Babacan, has ridiculed President Erdogan’s call for Turkish youth to get married, which is becoming increasingly difficult amid the rising unemployment rates and deteriorating economic challenges. Babacan added that most Turkish youth live off their allowances provided by their families, those who found work generally work in low paying jobs, and that one in four Turkish youth is currently not working or in school, with an estimated 4 million Turkish people currently unemployed. 

The Egyptian Youth Business Association called for the launch of bodies to organize international events and festivals and came to a join cooperation agreement with the College of Business Administration at the American University. Ahmed Al Shall, a member of the Tourism and Aviation Committee of the Egyptian Youth Business Association stated that the COVID-19 pandemic forced event tourism to search for new ways to design and present meetings, conferences, and events as the biggest challenge facing institutions, associations, and organizing companies in planning and presenting their conferences. He also said that there is a great need for support in producing a virtual event and integrated digital meeting platforms going forward. The association calls for the government to inaugurate bodies to organize international events and festivals. 

The first Vice President of the Sovereignty Council of Sudan, Lieutenant-General Mohamed Hamdan Dagalo confirmed that he will be in attendance and will address the National Youth Conference on Entrepreneurship which will be held in July in Khartoum, Sudan. He stated that the country's Road to the Future initiative is to be implemented in all states in the country, and that they will focus on areas of training, raising, and building the capacities of the country's youth, and to enhance production support programs, namely those involving agriculture. The head of the initiative, Musab Abdel Qader reaffirmed Dagalo's unlimited support of the initiative, as well as his acknowledgement of the youth to lead entrepreneurship projects and to enhance and support the national economy. 

The Chinese tech company Huawei partnered with the Technical and Vocational Training Cooperation in launching a new initiative that would see 20,000 Saudi students receive training in the field of technology. The initiative aims to strengthen information and communications technology sills among Saudi youth and develop employment opportunities while supporting Saudi Arabia's digital economy. It is part of the Saudi Talent Enabling Program developed by Huawei and is aligned with the Kingdom's Vision 2030 program. The program is free, and it includes three days of online training covering the technical fields of artificial intelligence, big data, Internet of Things, security, routing and switching, and WLAN wireless computer networking.

الاقتصاد وريادة الأعمال

أعلنت الحكومة الموريتانية الأسبوع الماضي أنها تلقت 40 مليون دولار من البنك الدولي لدعم مشاريع تشغيل الشباب والحد من البطالة، حيث تأتي الأموال كمنحة من مجموعة البنك الدولي لدعم مشروع تمكين الشباب وخلق فرص عمل للشباب الموريتاني. وتتماشى الأموال مع المبادرة الموريتانية التي تم إطلاقها العام الماضي المسماة "مشروع تشغيل الشباب" والتي تهدف إلى خلق فرص عمل لائق للشباب والنساء، وخاصة من الفئات الضعيفة والمحرومة. ويشرف على المشروع وزارة التشغيل والتكوين المهني.

أفاد موقع طنجة 24 في 21 حزيران / يونيو أن دار الثقافة في الفنيدق بالمغرب عقد الجولة الرابعة من مبادرة"الأبواب المفتوحة لريادة الأعمال" للشباب الساعين إلى الانخراط في العمل الريادي. وتهدف هذه المبادرة إلى تمكين الشباب الذين لديهم أفكار مشاريع في المدينة وربطهم بصناع القرار في مجال ريادة الأعمال لتزويدهم بالإرشادات والموارد اللازمة للتمويل لتحقيق شمول مالي أفضل في نهاية المطاف بين الشباب في المنطقة.

أعلنت نون، إحدى أكبر شركات التجارة الإلكترونية في المنطقة، عن توسعها في عمليات خدمة العملاء في المملكة العربية السعودية والتي ستخلق مئات فرص العمل للشباب السعودي. ستقوم الشركة بتوظيف وتدريب وتمكين الشباب السعودي كجزء من المبادرة للمساعدة في تعزيز التوظيف وتطوير مجموعات المهارات ودفع الاقتصاد المحلي. سيتكون فريق خدمة العملاء من الشباب السعودي الذين يعيشون في العاصمة الرياض، وكذلك من أولئك الذين يعملون عن بعد في جميع أنحاء البلاد.

في 24 من حزيران / يونيو، أفاد موقع زمان أن رئيس حزب الديمقراطية والتقدم التركي، علي باباجان، سخر من دعوة الرئيس أردوغان للشباب التركي للزواج، حيث يزداد الأمر صعوبة في ظل ارتفاع معدلات البطالة وتدهور التحديات الاقتصادية. وأضاف باباجان أن معظم الشباب الأتراك يعيشون على المخصصات التي تقدمها عائلاتهم، وأما الذين وجدوا عملاً فإنهم يعملون بشكل عام في وظائف منخفضة الأجر، وأن واحدًا من كل أربعة شباب أتراك لا يعمل حاليًا أو غير منخرط في النظام التعليمي، كما أنه هناك ما يقدر بنحو 4 ملايين شخص تركي عاطل عن العمل حاليًا.

دعت جمعية شباب الأعمال في مصر إلى إطلاق هيئات لتنظيم الفعاليات والمهرجانات الدولية، وتوصلت إلى اتفاق تعاون مشترك مع كلية إدارة الأعمال بالجامعة الأمريكية. وصرح أحمد الشال، عضو لجنة السياحة والطيران بجمعية شباب الأعمال المصرية، أن جائحة فايروس كورونا أجبر سياحة الأحداث على البحث عن طرق جديدة لتصميم وتقديم الاجتماعات والمؤتمرات والفعاليات باعتبارها التحدي الأكبر الذي يواجه المؤسسات الجمعيات والشركات المنظمة في التخطيط وتقديم المؤتمرات الخاصة بهم. وقال أيضًا إن هناك حاجة ماسة للدعم في إنتاج حدث افتراضي ومنصات اجتماعات رقمية متكاملة للمضي قدمًا. وتطالب الجمعية الحكومة بافتتاح هيئات لتنظيم الفعاليات والمهرجانات الدولية.

أكد النائب الأول لرئيس مجلس السيادة السوداني الفريق محمد حمدان دقلو أنه سيحضر المؤتمر الوطني للشباب حول ريادة الأعمال الذي سيعقد في تموز / يوليو المقبل في الخرطوم، السودان. وذكر أن مبادرة "طريق البلاد إلى المستقبل" ستنفذ في جميع ولايات الدولة، وأنها ستركز على مجالات تدريب ورفع وبناء قدرات شباب الدولة، وتعزيز برامج دعم الإنتاج وتحديدا تلك المتعلقة بالزراعة. وأكد رئيس المبادرة مصعب عبد القادر دعم دقلو اللامحدود للمبادرة، وكذلك تقديره لقيادة الشباب لمشاريع ريادة الأعمال وتعزيز ودعم الاقتصاد الوطني.

عقدت شركة هواوي الصينية للتكنولوجيا شراكة مع التعاون التقني والتدريب المهني لإطلاق مبادرة جديدة من شأنها أن تشهد تدريب 20 ألف طالب سعودي في مجال التكنولوجيا. وتهدف المبادرة إلى تعزيز تكنولوجيا المعلومات والاتصالات بين الشباب السعودي وتطوير فرص العمل مع دعم الاقتصاد الرقمي للمملكة العربية السعودية. وتعد هذه المبادرة جزءا من برنامج تمكين المواهب السعودية الذي طورته هواوي ويتماشى مع برنامج رؤية المملكة 2030. وكان البرنامج مجانيا وتضمن ثلاثة أيام من التدريب عبر الإنترنت يغطي المجالات التقنية للذكاء الاصطناعي، والبيانات الضخمة، وإنترنت الأشياء، والأمن، والتوجيه والتبديل، وشبكات الحاسوب اللاسلكية.

Conflict

On June 22, the spokesperson for Hamas, Mohammad Hamada, called upon Palestinian youth in the occupied Jerusalem to escalate the confrontation with the Israeli occupation, in a press statement. Hamada called on "the rebellious youth in Jerusalem to turn the night of the occupiers into confrontations in the neighborhoods, streets, and alleys of Jerusalem, so that the occupier knows that victory for Jerusalem and the battle of the sword of Jerusalem are still continuing until Israel stops its aggression on Palestine and Palestinians." 

An addiction center in the urban park of Tina-Gabes Road 11km from Sfax, the center for addiction in the area and one of the only in Tunisia, is being destroyed. The center helped thousands of young men and women with addiction.  

النزاعات

دعا المتحدث باسم حماس، محمد حمادة، في تصريح صحفي في 22 حزيران / يونيو الشباب الفلسطيني في القدس المحتلة إلى تصعيد المواجهة مع الاحتلال الإسرائيلي. وطالب حمادة "الشباب الثائر في القدس بتحويل ليلة المحتلين إلى مواجهات في أحياء وشوارع وأزقة القدس، حتى يعلم المحتل أن النصر للقدس ومعركة سيف القدس مستمران حتى توقف اسرائيل عدوانها على فلسطين والفلسطينيين".

يتم تدمير مركز إدمان في الحديقة الحضرية لطريق تينا قابس على بعد 11 كلم من صفاقس، والذي يعد مركز الإدمان الوحيد في المنطقة والوحيد أيضا في تونس، وكان قد ساعد المركز الآلاف من الشباب والشابات على التخلص من الإدمان.

Development

UNICEF in Jordan implemented an environmentally sustainable project called "Green Rooftops" in the Jerash Refugee Camp to help stimulate the economic engagement of the most vulnerable youth in the camp. The project pilots hydroponic and aquaponic systems in the camp and is designed to establish a self-sustaining circular system where inputs and outputs remain within the camp in order to enhance food security and bolster the local economy. The initiative aims to create opportunities for local empowerment and economic development, as well as a healthy diet for participants and their families, while providing an estimated 100 young women and men with the skills and knowledge needed to run, sustain, and manage the rooftop gardens. 

Alwatan News reported on June 22 that the Bahrain Creative Youth Foundation has announced the launch of several important online summer programs aimed at developing creativity, developing individual and collective skills, and developing performance in various fields and levels, such as traditional craft skills, communication skills, and modern technology in its various disciplines. The programs included a number of different topics, such as the solar energy program, which aims to introduce the basics of solar panels.

The Ajloun Governorate Youth Directorate concluded its programs which were in partnership with the European Regional Program for Development and Protection and the Generations for Peace Commission on Gender based violence. The Ministry's director stated that the programs contributed to enhancing the awareness of volunteers in youth centers, as well as women in the local communities, by introducing them to knowledge of this type of violence, the different kinds of GBV, and how to deal with these situations. The program included lectures on how to understand, plan and mitigate the forced displacement of Syrian Refugees on host countries, and spoke about the access of refugees and host populations living in displacement affected communities to their rights.  

Dr. Mahmoud Abdel Azim, the Undersecretary of the Ministry of Youth and Sports in Sharqia, confirmed that the General Administration of Youth in the Sharqia Directorate implemented a 3-day training course in June for the youth and girls club volunteers on how to provide first aid and deal with those injured. He explained that the training was to provide participants with first aid skills that could help save lives of those who are injured.

The Coordination of Youth Parties and Politicians organized a training for combatting crimes of corruption which was carried out by Major General Dr. Nabil Mahmoud Hassan, a professor of Criminal Law at the Police College in Egypt. The training focused on felonies such as bribery, abuse of influence, nepotism, seizure and embezzlement, and the crimes of subsequent reward and profit, illegitimate gain, and damage to public money. Members of the House of Representatives participated in the training as well.

Al Anbat reported on June 27 that he Youth Directorate of the Capital Governorate and its affiliated youth centers in Jordan launched the activities of the Social Cohesion Camp, within the framework of the Al-Hussein Work and Construction Camps 2021. The Qweismeh Female Youth Center implemented an initiative entitled "Enough Violence", with the participation of 20 young women. The initiative aims to address the issue of negative violence in the Jordanian society, as it has become a concern for everyone and threatens social peace.

التنمية

نفذت اليونيسف في الأردن مشروعًا مستدامًا بيئيًا تحت عنوان "الأسطح الخضراء" في مخيم جرش للاجئين للمساعدة في تحفيز المشاركة الاقتصادية للشباب الأكثر المستضعفين في المخيم. ويقوم المشروع بتجريب أنظمة الزراعة المائية وتربية الأحياء المائية في المخيم، وهو مصمم لإنشاء نظام دائري ذاتي الاستدامة حيث تبقى المدخلات والمخرجات داخل المخيم من أجل تعزيز الأمن الغذائي ودعم الاقتصاد المحلي. وتهدف المبادرة إلى خلق فرص للتمكين المحلي والتنمية الاقتصادية، فضلاً عن اتباع نظام غذائي صحي للمشاركين وأسرهم، مع تزويد ما يقدر بنحو 100 شاب وشابة بالمهارات والمعرفة اللازمة لتشغيل وصيانة وإدارة حدائق الأسطح.

أفادت الوطن الإخبارية في 22 حزيران / يونيو أن مؤسسة شباب الإبداع البحريني قد أعلنت عن إطلاق العديد من البرامج الصيفية المهمة عبر الإنترنت والتي تهدف إلى تنمية الإبداع وتطوير المهارات الفردية والجماعية وتطوير الأداء في مختلف المجالات والمستويات، مثل المهارات الحرفية التقليدية ومهارات الاتصال، والتكنولوجيا الحديثة بمختلف تخصصاتها. وتضمنت البرامج عددًا من الموضوعات المختلفة مثل برنامج الطاقة الشمسية الذي يهدف إلى التعريف بأساسيات الألواح الشمسية.

اختتمت مديرية شباب محافظة عجلون برامجها بالشراكة مع البرنامج الإقليمي الأوروبي للتنمية والحماية ومفوضية أجيال السلام حول العنف القائم على النوع الاجتماعي. وأوضح مسؤول من الوزارة أن البرامج ساهمت في تعزيز وعي المتطوعين في مراكز الشباب والنساء في المجتمعات المحلية من خلال تعريفهم بهذا النوع من العنف وأنواعه المختلفة وكيفية التعامل مع هذه المواقف. وتضمن البرنامج محاضرات حول كيفية فهم وتخطيط وتخفيف النزوح القسري للاجئين السوريين في البلدان المضيفة، وتحدث عن وصول اللاجئين والسكان المضيفين الذين يعيشون في المجتمعات المتضررة من النزوح إلى حقوقهم.

أكد الدكتور محمود عبد العظيم وكيل وزارة الشباب والرياضة بمحافظة الشرقية أن الإدارة العامة للشباب بمديرية الشرقية نفذت دورة تدريبية لمدة 3 أيام في شهر يونيو لمتطوعي نادي الشباب والفتيات حول كيفية تقديم الإسعافات الأولية والمساعدة والتعامل مع المصابين. وأوضح أن التدريب يهدف إلى تزويد المشاركين بمهارات الإسعافات الأولية التي يمكن أن تساعد في إنقاذ حياة المصابين.

نظمت تنسيقية شباب الأحزاب والسياسيين دورة تدريبية لمكافحة جرائم الفساد نفذها اللواء الدكتور نبيل محمود حسن أستاذ القانون الجنائي بكلية الشرطة المصرية. وركز التدريب على الجنايات مثل الرشوة وإساءة استخدام النفوذ والمحسوبية والحجز والاختلاس وجرائم المكافأة والربح اللاحقة والربح غير المشروع والإضرار بالمال العام. كما شارك في التدريب أعضاء مجلس النواب.

أفاد موقع الأنباط في 27 من حزيران / يونيو أن مديرية شباب محافظة العاصمة ومراكز الشباب التابعة لها في الأردن أطلقت فعاليات معسكر التماسك الاجتماعي، في إطار مخيم الحسين للعمل والبناء 2021. ونفذ مركز شباب القويسمة مبادرة "بكفي عنف" بمشاركة 20 شابة، حيث تهدف المبادرة إلى معالجة قضية العنف السلبي في المجتمع الأردني، حيث أصبحت مصدر قلق للجميع وتهدد السلم الاجتماعي.

Education

In Tangiers this past week, the pilot program "Upshift" concluded. Upshift's approach combined social innovation and entrepreneurship to raise the capabilities of the most marginalized youth for effective social and economic integration. The Program is supervised by the Ministry of Culture, Youth and Sports in partnership with the Ministry of National Education and supported by the UN Children's Fund, USAID, the UK government and the Bedaya association, and saw the participation of around 80 youth who dropped out of school and live in vulnerable situations. The program attempts to provide the youth with a comprehensive set of skills in an entrepreneurial setting while encouraging them to identify problems within their local communities and creating appropriate solutions.

التعليم

اختتم البرنامج التجريبي "أب شيفت" بطنجة الأسبوع الماضي. وجمع نهج هذا البرنامج بين الابتكار الاجتماعي وريادة الأعمال لرفع قدرات الشباب الأكثر تهميشًا من أجل التكامل الاجتماعي والاقتصادي الفعال. وأشرفت على البرنامج وزارة الثقافة والشباب والرياضة بالشراكة مع وزارة التربية الوطنية وبدعم من منظمة الأمم المتحدة للطفولة والوكالة الأمريكية للتنمية الدولية وحكومة المملكة المتحدة وجمعية بداية، وشهد مشاركة حوالي 80 شابًا ممن تركوا الدراسة ويعيشون في أوضاع هشة. ويحاول البرنامج تزويد الشباب بمجموعة شاملة من المهارات في بيئة ريادية مع تشجيعهم على تحديد المشاكل داخل مجتمعاتهم المحلية وإيجاد الحلول المناسبة.

Environment

Al Araby published a report on June 25 discussing Tunisia’s beaches that continue to witness tens of drowning incidents every month. The Ministry of General health in Tunisia stated that the World Health Organization assessed Tunisia’s shore water and found that 76% of the water is either very good or good in addition to 15% that needs attention, and the rest is bad or very bad, as 17 beaches in Tunisia are deemed too polluted for visitors. The report adds that most drowning incidents occur when visitors swim outside supervision hours.

البيئة

نشر موقع العربي الجديد في 25 من حزيران / يونيو تقريرا يناقش الشواطئ التونسية التي لا تزال تشهد عشرات حوادث الغرق كل شهر. وصرحت وزارة الصحة العامة التونسية أن منظمة الصحة العالمية قيمت مياه الساحل التونسي ووجدت أن 76٪ من المياه إما جيدة جدا أو جيدة بالإضافة إلى 15٪ تحتاج إلى عناية، والباقي سيء أو سيء للغاية، حيث أن 17 شاطئًا في تونس تعتبر ملوثة للغاية بالنسبة للزوار. ويضيف التقرير أن معظم حوادث الغرق تحدث عندما يسبح الزوار خارج ساعات الإشراف.

COVID-19

The Tunisian youth movement named Tahya Tunis continue to carry out awareness campaigns to mitigate the impact of the COVID-19 pandemic. The youth movement has already carried out awareness campaigns in the neighborhoods of Al Tadamon, Al Manihla, Borj Al Wazir and Jazeerat Kerkennah, and plan on continuing their campaign throughout the country in the coming days. 

An Iraqi youth group who call themselves the "Butterfly Effect" have taken to the streets of Baghdad to revivethe old walls in the alleys and lanes with their murals. Having taken inspiration from the numerous conflicts that have scarred the country for years, they display their resistance and strength in their art. The youth group even painted many murals regarding the COVID-19 pandemic in order to help spread awareness through their drawings. The group claims they took advantage of the curfew during the second wave of COVID in Iraq about 5 months ago and went from painting murals of precaution to beautifying the walls of the streets in Baghdad.

فايروس كورونا

تواصل حركة الشباب التونسي المسماة تحيا تونس القيام بحملات توعية للتخفيف من تأثير جائحة فايروس كورونا. ونفذت الحركة الشبابية بالفعل حملات توعية في أحياء التضامن، والمنحلة، وبرج الوزير، وجزيرة قرقنة، وتخطط لمواصلة حملتها في جميع أنحاء الدولة في الأيام المقبلة.

نزلت مجموعة شبابية عراقية تطلق على نفسها اسم "أثر الفراشة" إلى شوارع بغداد لإحياء الجدران القديمة في الأزقة والممرات بجدارياتها. بعد أن استلهموا من الصراعات العديدة التي شوهت البلاد لسنوات، أظهروا مقاومتهم وقوتهم في فنهم. حتى أن مجموعة الشباب رسموا العديد من الجداريات المتعلقة بجائحة فايروس كورونا من أجل المساعدة في نشر الوعي من خلال رسوماتهم. وتزعم المجموعة أنها استغلت حظر التجول خلال الموجة الثانية من انتشار فيروس كورونا في العراق قبل حوالي 5 أشهر وانتقلت من رسم الجداريات الاحترازية إلى تجميل جدران الشوارع في بغداد.

The content in MENARY Monitor's editions do not represent the views of MENAACTION's staff

لا يمثل محتوى مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا أفكار أو وجهات نظر فريق عمل مينا أكشن

Donate to Support our Work

تبرعوا لدعم عملنا

Join our Mailing List

انضموا لقائمتنا البريدية