MENARY Monitor - Edition 36
November 28, 2021

مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا - الاصدار ٣٦
٢٨ تشرين ثاني ٢٠٢١

Politics and Political Engagement

The Friedrich Naumann Foundation for Freedom (FNF) concluded a 6-week-training of the Naumann School of Politics in Jordan, graduating 35 participants. This type of training is unique, and its goal is to promote political participation, as well as make youth more active and involved in society, socially, politically, and economically.

السياسية والاندماج السياسي

اختتمت مؤسسة فريدريش ناومان للحرية تدريبًا لمدة 6 أسابيع لمدرسة ناومان للسياسة في الأردن، وخرجت 35 مشاركًا. يعد هذا النوع من التدريب فريدا من نوعه وهدفه هو تعزيز المشاركة السياسية، وكذلك جعل الشباب أكثر نشاطًا وانخراطًا في المجتمع، اجتماعيًا وسياسيًا واقتصاديًا.

Economics and Entrepreneurship

Saudi Arabia has been preparing itself for the youth bulge approaching it in the next few years. With 60% of its population below the age of 30, KSA is attempting to diversify its economy, especially after the drop in oil prices in recent years, to create job opportunities for emerging youth. We've seen a recent concern for entrepreneurship as well. KSA is addressing most of its issues including creating a more accessible and enjoyable environment to allow more social freedom and encourage people to invest and move into the country, as well as encourage citizens to spend their money locally. Their attempts at preparing the country for the upcoming youth bulge also included work on infrastructure and transportation.  Companies that were already in the country for decades are now more ecstatic about working there with the recent improvements. 

As the global economy shifts from cash to digital, middle eastern youth are being left behind from the conversation. The lack of financial literacy education in the Middle East puts youth at a disadvantage, especially since bank accounts are not allowed for those under 18 and in some places 21. Two teachers and residents of the UAE are releasing an app aiming at teaching kids how to manage their money intelligently to incorporate youth into the growing digital economy.

Supported by the Netherlands Government under PROSPECTS, UNICEF and ILO have collaborated to assist Iraqi youth in transitioning from training to decent employment. Participants of the supported life skills and entrepreneurship training programme through UNICEF are directed towards ILO’s employment-intensive investment programme, which focuses on infrastructure improvement and Green Works.

Youth from the UAE engaged with experts in sustainability and technology from the industrial sector on November 26 and 27 at the Generation Future conference, part of the Global Manufacturing and Industrialization Summit (GMIS) Week.

Kuwaiti Azzan Al-Zawawi is the youngest nominee for the award, which is organized by the American “Internet 2.0” Foundation to award the top people in the field of technology in the Middle East.

Egyptian Youth Business Association was established, and the new administrative order was announced. Elections will soon be held to ensure the organization starts work soon.

الاقتصاد وريادة الأعمال

كانت المملكة العربية السعودية تستعد لمواجهة التضخم الشبابي الذي يقترب منه في السنوات القليلة المقبلة. مع 60٪ من سكانها دون سن الثلاثين، حيث تحاول المملكة العربية السعودية تنويع اقتصادها، خاصة بعد انخفاض أسعار النفط في السنوات الأخيرة، وذلك لخلق فرص عمل للشباب الناشئ. ولقد رأينا أيضًا اهتمامًا حديثًا بريادة الأعمال. وتعالج المملكة العربية السعودية معظم قضاياها بما في ذلك خلق بيئة أكثر سهولة وإمتاعًا للسماح بمزيد من الحرية الاجتماعية، وتشجيع الناس على الاستثمار والانتقال إلى البلد، فضلاً عن تشجيع المواطنين على إنفاق أموالهم محليًا. كما تضمنت محاولاتهم لإعداد البلاد لمواجهة الطفرة الشبابية القادمة العمل في البنية التحتية والمواصلات. الشركات التي كانت موجودة بالفعل في البلاد لعقود من الزمان هي الآن أكثر سعادة بشأن العمل هناك مع التحسينات الأخيرة.

مع تحول الاقتصاد العالمي من النقد إلى الرقمي، يُترك شباب الشرق الأوسط خارجا عن هذه النقاشات. يؤدي الافتقار إلى تعليم محو الأمية المالية في الشرق الأوسط إلى وضع الشباب في وضع غير موات، خاصة وأن الحسابات المصرفية غير مسموح بها لمن هم دون سن 18 عامًا وفي بعض الأماكن 21 عامًا. ويقوم اثنان من المعلمين والمقيمين في دولة الإمارات العربية المتحدة بإطلاق تطبيق يهدف إلى تعليم الأطفال كيفية إدارة أموالهم بذكاء لدمج الشباب في الاقتصاد الرقمي المتنامي.

بدعم من الحكومة الهولندية في إطار برنامج "فرص العمل"، تعاونت اليونيسف ومنظمة العمل الدولية لمساعدة الشباب العراقي في الانتقال من التدريب إلى العمل اللائق، حيث يتم توجيه المشاركين في برنامج التدريب على المهارات الحياتية وريادة الأعمال المدعوم من خلال اليونيسف نحو برنامج الاستثمار كثيف العمالة التابع لمنظمة العمل الدولية، والذي يركز على تحسين البنية التحتية والأعمال الخضراء.

شارك شباب إماراتيون مع خبراء في الاستدامة والتكنولوجيا من القطاع الصناعي في 26 و 27 من تشرين ثاني / نوفمبر في مؤتمر جيل المستقبل، وهو جزء من أسبوع قمة التصنيع والتصنيع العالمية.

عزان الزواوي الكويتي هو أصغر مرشح للجائزة التي تنظمها مؤسسة "إنترنت 2.0" الأمريكية لتكريم كبار الشخصيات في مجال التكنولوجيا في الشرق الأوسط.

تم إنشاء جمعية شباب الأعمال المصرية وإعلان الأمر الإداري الجديد. ستُجرى الانتخابات قريبًا لضمان بدء عمل المنظمة قريبًا.

Conflict

Belarus and Poland return groups of youth that attempted to seek asylum in their territories, sparking conversation regarding the increased immigration from the Middle East. Over 50% of youth outside the Gulf in the Middle East seek to immigrate due to economic and political reasons. Limiting the issue of youth immigration from the middle east to purely a security issue is causing issues, as most are immigrating for economic reasons, mainly lack of job opportunities. This changes the narrative and view of those seeking illegal immigration.

International outrage after Iran executed 25-year-old Arman Abdul Ali based on a court order made when he was 17 years old. International organizations protested the decision stating that a minor should not be charged with the death sentence and that the "confession" from Abdul Ali was under the influence of torture and intimidation.

النزاعات

أعادت بيلاروسيا وبولندا مجموعات من الشباب الذين حاولوا طلب اللجوء في أراضيهم، مما أثار محادثة بشأن زيادة الهجرة من الشرق الأوسط. يسعى أكثر من 50٪ من الشباب خارج الخليج في الشرق الأوسط للهجرة لأسباب اقتصادية وسياسية. إن حصر قضية هجرة الشباب من الشرق الأوسط في قضية أمنية بحتة يسبب مشكلات، حيث يهاجر معظمهم لأسباب اقتصادية، لا سيما نقص فرص العمل. ومن المتوقع أن تغير هذه المستجدات وجهة نظر أولئك الذين يسعون للهجرة غير الشرعية.

غضب دولي بعد أن أعدمت إيران عرمان عبد العلي البالغ من العمر 25 عامًا بناءً على أمر محكمة صدر عندما كان يبلغ من العمر 17 عامًا. واحتجت المنظمات الدولية على القرار قائلة إنه لا ينبغي توجيه تهمة الإعدام إلى قاصر وأن "اعتراف" عبد العلي كان تحت تأثير التعذيب والترهيب.

Development

The Hope Mars Mission that landed on Mars in 2021 had a large impact on space exploration for Middle Eastern youth, who saw their region as capable of achieving such goals, which had previously only been done by larger, more powerful nations. This has given rise to interest in space technology and aerospace sciences from Middle Eastern youth who grew up thinking that such a feat was impossible if you're middle eastern. However, the UAE has shown great possibilities by the region's youth, and KSA is slowly following in its footsteps.

The Ali Zawa Organization is opening a new arts and cultural center in Marrakech called "Noujoum Jamea al fanna" on Friday, November 26. The opening will happen in the presence of the minister of youth and culture and communications, and this center will serve as a public space for youth to help them engage in different art and cultural activities.

Ashraf Sobhy, Minister of Youth and Sports, met on Thursday with Dirk Konse, the regional director of the Friedrich Naumann Foundation in the Middle East and North Africa. Sobhy emphasized the importance of cooperation between government agencies, private institutions, and civil society institutions in reaching the sustainable development goals. He, as well, spoke of the relationship between FNF and the Egyptian government, of which they signed an agreement with in 2018. The two also went over the details for the upcoming entrepreneurship and investment conference in December of this year.

The Directorate of Youth and Sports in Sharkia Governorate organized a workshop on the art of (collage) within the plan of the central management of projects and youth training in the Ministry. The purpose of this workshop was to promote teamwork among the youth.

التنمية

كان لبعثة "أمل المريخ" التي هبطت على سطح المريخ في عام 2021 تأثير كبير على استكشاف الفضاء لشباب الشرق الأوسط، الذين رأوا أن منطقتهم قادرة على تحقيق مثل هذه الأهداف، والتي لم تكن تقوم بها في السابق إلا الدول الأكبر والأكثر قوة. وأدى هذا إلى زيادة الاهتمام بتكنولوجيا الفضاء وعلوم الفضاء من الشباب الشرق أوسطي الذين نشأوا وهم يعتقدون أن مثل هذا العمل الفذ كان مستحيلًا إذا كنت شرق أوسطيًا. ومع ذلك، فقد أظهرت دولة الإمارات العربية المتحدة إمكانيات كبيرة لشباب المنطقة، والمملكة العربية السعودية تسير ببطء في خطاها.

تفتتح منظمة علي زاوا مركزا ثقافيا وفنيا جديدا بمراكش في المغرب يسمى "نجوم جامع الفنا" يوم الجمعة 26 تشرين ثاني / نوفمبر. وسيتم الافتتاح بحضور وزير الشباب والثقافة والاتصال، وسيكون هذا المركز بمثابة مساحة عامة للشباب لمساعدتهم على الانخراط في أنشطة فنية وثقافية مختلفة.

التقى أشرف صبحي وزير الشباب والرياضة في مصر يوم الخميس مع ديرك كونس، المدير الإقليمي لمؤسسة فريدريش ناومان في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. وأكد صبحي على أهمية التعاون بين الجهات الحكومية والمؤسسات الخاصة ومؤسسات المجتمع المدني في تحقيق أهداف التنمية المستدامة. كما تحدث عن العلاقة بين مؤسسة فريدريش ناومان والحكومة المصرية، التي وقعا اتفاقية معها في عام 2018. كما استعرض الاثنان تفاصيل مؤتمر ريادة الأعمال والاستثمار القادم في كانون أول / ديسمبر المقبل من هذا العام.

نظمت مديرية الشباب والرياضة بمحافظة الشرقية في مصر ورشة عمل عن فن (الكولاج) ضمن خطة الادارة المركزية للمشاريع وتدريب الشباب بالوزارة. وكان الغرض من هذه الورشة هو تعزيز العمل الجماعي بين الشباب.

Education

The Ministry of Youth and Sports in Egypt organized an initiative under the title "Our values are our heritage", a national initiative to raise religious and moral awareness.

McKinsey and Company announced the Forward project aimed at teaching MENA youth entering the work field skills they would need in their professional work. The project is targeted towards self-employed and employed individuals, spanning over 6 months.

التعليم

نظمت وزارة الشباب والرياضة في مصر مبادرة تحت عنوان "قيمنا هي تراثنا" وهي مبادرة قومية للتوعية الدينية والاخلاقية. 

أعلنت شركة "ماكينزي والشركاء" عن مشروع "فوريورد (تقدم)" الذي يهدف إلى تعليم الشباب من الشرق الأوسط وشمال افريقيا نحو دخول مهارات مجال العمل التي يحتاجون إليها في عملهم المهني. يستهدف المشروع الأفراد العاملين لحسابهم الخاص والعاملين على مدار 6 أشهر.

Environment

The “AR-ENA” team from the College of Business at the Middle East University (MEU) won the first place in the competition of Jordanian university students/ Queen Rania Center for Entrepreneurship for their project related to smart agricultural irrigation based on hydrogel to absorb clean water from the air.

Protests in the Iranian city of Isfahan after the Zayandeh Rud River dried up causing water shortages in the city.

البيئة

تمكن فريق "أيه آر إينا" من كلية الأعمال في جامعة الشرق الأوسط في الأردن، من الفوز بالمركز الأول في مسابقة طلبة الجامعات الأردنية /مركز الملكة رانيا للريادة عن مشروعهما المتعلق بالري الزراعي الذكي المعتمد على الهيدروجيل لامتصاص المياه النقية من الهواء.

اندلعت احتجاجات في مدينة أصفهان الإيرانية بعد جفاف نهر زيانده رود مما تسبب في نقص المياه في المدينة.

COVID-19

Dr. Sarah Bader, spokeswoman for the World Youth Forum stated that preparations for the event that will be held in May 2022 are already under way. The WYF will be held in Sharm El-Sheikh, Egypt, under the patronage of President Abdel Fattah El-Sisi. The forum will discuss the COVID-19 pandemic, creating job opportunities and the world beyond COVID-19, among other topics.

فايروس كورونا

صرحت الدكتورة سارة بدر، المتحدثة باسم منتدى شباب العالم، أن الاستعدادات للحدث الذي سيعقد في أيار / مايو 2022 جارية بالفعل. وسيعقد المنتدى العالمي للشباب في شرم الشيخ في مصر، تحت رعاية الرئيس عبد الفتاح السيسي. سيناقش المنتدى جائحة فايروس كورونا، وخلق فرص عمل، والعالم بعد الجائحة، من بين مواضيع أخرى.

The content in MENARY Monitor's editions do not represent the views of MENAACTION's staff

لا يمثل محتوى مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا أفكار أو وجهات نظر فريق عمل مينا أكشن

Donate to Support our Work

تبرعوا لدعم عملنا

Join our Mailing List

انضموا لقائمتنا البريدية