MENARY Monitor - Edition 42 January 9, 2022

مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا - الاصدار ٤٢
٩ كانون الثاني ٢٠٢٢

Politics and Political Engagement

Age of candidacy lowered to 25 in Jordan after vote in the House of Representatives. A vote to amend Article 70 of the Jordanian constitution was approved changing the article to “and twenty-five solar years of age and that the individual meets the membership conditions stipulated in the election law,” which indicates that the age of candidacy is as low as 24-years and one day. 

Iraqi youth accused Qasem Soleimani of intervening in Iraqi domestic policy since 2003 and being responsible for the deaths and disappearances of many Iraqi dissidents who split from the Iranian influence through the armed militias, of which Iran controls.

السياسة والاندماج السياسي

انخفض سن الترشح في الأردن إلى 25 عاما بعد التصويت في مجلس النواب. وتمت الموافقة على التصويت لتعديل المادة 70 من الدستور الأردني لتغيير المادة إلى "خمس وعشرون سنة شمسية وأن يكون الفرد مستوفياً لشروط العضوية المنصوص عليها في قانون الانتخاب" مما يدل على أن سن الترشح منخفض حتى 24 سنة ويوم واحد.

اتهم شباب عراقيون قاسم سليماني بالتدخل في السياسة الداخلية العراقية منذ عام 2003، وتحمله مسؤولية مقتل واختفاء العديد من المعارضين العراقيين الذين انفصلوا عن النفوذ الإيراني عبر الميليشيات المسلحة التي تسيطر عليها إيران.

Economics and Entrepreneurship

Arab News reported a grim future facing Syrian youth in Turkey after multiple economic policies failed to consider long-term issues causing high unemployment among Turkish youth, which proved the government's inability to properly provide for Syrian youth. Turkey currently hosts the largest percentage of refugees globally, but the illiteracy rate among these refugees at almost half.

The Qatar Foundation in partnership with the Smithsonian Institution's Lemelson Center for the Study of Innovation and Invention revealed the Spark!Lab, a pop-up to provide youth and young kids with an open and inclusive space  to invent and create. The pop-up will be open again in 2022 before, during and after the FIFA World Cup 2022.

Oliver Wyman consultancy company launches consultant development program in Abu Dhabi to train graduates in a career in consultancy. The program was already run in Kingdom of Saudi Arabia for two years and saw excellent results. The program is one-year long and participants receive a certificate at an official ceremony at the end, with those excelling receiving job offers to work at Oliver Wyman in Abu Dhabi. The program allows participants to gain skills by working closely with senior consultants.

الاقتصاد وريادة الأعمال

أفادت صحيفة عرب نيوز عن مستقبل قاتم يواجه الشباب السوري في تركيا بعد أن فشلت السياسات الاقتصادية المتعددة في النظر في القضايا طويلة الأجل التي تسبب ارتفاع معدلات البطالة بين الشباب التركي، مما أثبت عدم قدرة الحكومة على توفير احتياجات الشباب السوري بشكل مناسب. تستضيف تركيا حاليًا أكبر نسبة من اللاجئين على مستوى العالم، لكن معدل الأمية بين هؤلاء اللاجئين يبلغ النصف تقريبًا.

كشفت مؤسسة قطر بالشراكة مع مركز ليملسون لدراسة الابتكار والاختراع التابع لمؤسسة سميثسونيان، عن سبارك!لاب، وهو نافذة منبثقة لتزويد الشباب والأطفال الصغار بمساحة مفتوحة وشاملة للاختراع والإبداع. سيتم فتح النافذة المنبثقة مرة أخرى في عام 2022 قبل وأثناء وبعد كأس العالم لكرة القدم 2022.

أطلقت شركة أوليفر وايمان برنامج تطوير الاستشاريين في أبو ظبي لتدريب الخريجين على مهنة الاستشارات. وتم تشغيل البرنامج بالفعل في المملكة العربية السعودية لمدة عامين وحقق نتائج ممتازة. يمتد البرنامج لمدة عام واحد ويحصل المشاركون على شهادة في حفل رسمي في النهاية، مع أولئك المتفوقين الذين يتلقون عروض عمل للعمل في مقر الشركة في أبو ظبي. يتيح البرنامج للمشاركين اكتساب المهارات من خلال العمل بشكل وثيق مع كبار المستشارين.

Conflict

Human Rights Organization B'Tselem released report stating that 313 Palestinians were killed by Israeli violence in 2021. Most of them having died during the Israeli offensive on Gaza in May 2021, with 66 children dying in the period. Other minors and youth were killed in the West Bank by the IDF or settler violence.

A Palestinian youth was shot in the thigh by Israeli forces during a protest in al-Fawwar refugee camp, near Hebron in solidarity with Hisham Abu Hawwash, a Palestinian prisoner in Israeli detention centers who was on hunger strike to protest his arrest.

Emma Watson accused of anti-Semitism after an Instagram post made in solidarity with the Palestinian cause. The post itself made no mention of Israel, Zionism or Judaism, but comments of anti-Semitism were raised by Israeli official, Danny Danon, former Israeli ambassador to the United Nations. However, the comment backfired as the anti-Semitism claim, which is a popular tool of the occupation, has begun to breakdown and lose its potency. Danon faced massive backlash from people, even liberal Zionists feared that his comment too "crass".

As the war enters its 10th year, the Syrian exodus continues with thousands lining up for passports every day, but with corruption and nepotism controlling the process, many are desperate to immigrate for a new start. Illegal methods of immigrating have also been looked into, despite the immigration procedure for UAE and Egypt being eased for Syrians, but the demand for passports has made it difficult for many to apply.

Ramy Kamel, one of the founding members of the Maspero Youth Union, which was born after the 2011 uprising, was released after two-years in pre-trial detention. Multiple international communities protested his detainment and treatment after it was proven that there was no case or trial against him. Kamel was warned by Egyptian authority after he continued to post proof of sectarian violence against the Coptics in southern Egypt.

17-year-old Basant Khaled commits suicide after doctored images of her are made public. The incident pictures were made and released after Basant refused to go on a date with a male youth, to which he and a friend attempted to blackmail her. This led Basant to suffer from extreme depression despite the support from her family, which led to her committing suicide. These two youth have since been detained and the family's lawyer is currently handling the case.

Nearly 9 million Fenethylline tablets were seized after being hidden in fake oranges. The shipment was set to be sent to the Gulf from the Port of Beirut. This particular drug has become a regular for recreational use among affluent youth in the Gulf. The drug is predominantly made in Syria and Lebanon.

النزاعات

أصدرت منظمة حقوق الإنسان بتسيلم تقريرًا جاء فيه أن 313 فلسطينيًا قتلوا جراء أعمال العنف الإسرائيلية في عام 2021. معظمهم لقوا حتفهم خلال العدوان الإسرائيلي على غزة في أيار / مايو 2021، ومات 66 طفلاً في تلك الفترة. وقُتل قاصرون وشباب آخرون في الضفة الغربية على يد الجيش الإسرائيلي أو عنف المستوطنين.

أطلقت القوات الإسرائيلية النار على شاب فلسطيني في فخذه خلال مظاهرة في مخيم الفوار للاجئين بالقرب من الخليل تضامنا مع الأسير الفلسطيني هشام أبو هواش الذي أضرب عن الطعام احتجاجا على اعتقاله.

اتهمت إيما واتسون بمعاداة السامية بعد منشور على إنستغرام تضامنًا مع القضية الفلسطينية. لم يشر المنشور نفسه إلى إسرائيل أو الصهيونية أو اليهودية، ولكن اثار المسؤول الإسرائيلي داني دانون السفير الإسرائيلي السابق لدى الأمم المتحدة تعليقات معاداة السامية. لكن جاء التعليق بنتائج عكسية حيث بدأ ادعاء معاداة السامية، وهو أداة شائعة لدى الاحتلال ومناصريه، ينهار ويفقد قوته. وواجه دانون رد فعل عنيفًا كبيرًا من الناس، حتى الصهاينة الليبراليين كانوا يخشون أن يكون تعليقه "فظًا" للغاية.

مع دخول الحرب عامها العاشر، يستمر النزوح الجماعي السوري مع اصطفاف الآلاف للحصول على جوازات سفر كل يوم، ولكن مع سيطرة الفساد والمحسوبية على العملية، يسعى الكثيرون بشدة للهجرة من أجل بداية جديدة. كما تم النظر في الأساليب غير القانونية للهجرة، على الرغم من تسهيل إجراءات الهجرة إلى الإمارات العربية المتحدة ومصر بالنسبة للسوريين، لكن طلب جوازات السفر جعل من الصعب على الكثيرين التقديم.

أطلق سراح رامي كامل، أحد الأعضاء المؤسسين لاتحاد شباب ماسبيرو الذي ولد بعد ثورة 2011، بعد عامين في الحبس ما قبل المحاكمة. احتجت مجتمعات دولية متعددة على اعتقاله ومعاملته بعد أن ثبت عدم وجود قضية أو محاكمة ضده. كما حذرت السلطات المصرية كامل بعد أن استمر في نشر أدلة على العنف الطائفي ضد الأقباط في جنوب مصر.

انتحرت بسنت خالد البالغة من العمر 17 عامًا بعد نشر صور لها على الملأ. تم التقاط صور الحادث ونشرها بعد أن رفض بسنت الذهاب في موعد مع شاب حاول هو وصديق ابتزازها. وأدى ذلك إلى إصابة بسنت بالاكتئاب الشديد على الرغم من دعم عائلتها مما أدى إلى انتحارها. هذان الشابان محتجزان منذ ذلك الحين ويتولى محامي الأسرة القضية حاليًا.

تم ضبط ما يقرب من 9 ملايين من أقراص الكابتاغون بعد إخفائها في برتقال مزيف. وكان من المقرر أن ترسل الشحنة إلى الخليج من مرفأ بيروت. أصبح هذا الدواء بالذات منتظماً للاستخدام الترفيهي بين الشباب الأثرياء في الخليج. يُصنع الدواء في الغالب في سوريا ولبنان.

Development

Egypt is set to announce the Egyptian version of the UN initiative Generation Unlimited in the fourth edition of the World Youth Forum. President El-Sisi announced in the closing ceremony in the third edition of the WYF.

Palestinian Authority President Mahmoud Abbas is set to start a two-day visit to Egypt and partake in the World Youth Forum in its fourth edition, having participated in all three previous editions. He is set to meet Egyptian President Abdelfattah El-Sisi to discuss the rebuilding of the Gaza Strip after the Israeli bombardment in spring 2021, and the unifying of Palestinian factions, among other topics. The WYF also announced its virtual platform for those unable of travelling to Sharm el-Sheikh for the actual event.

The Iranian city of Isfahan has banned bodybuilding in its latest move to further oppress women in the country. This comes after bodybuilding was perceived too empowering for women.

التنمية

تستعد مصر للإعلان عن النسخة المصرية من مبادرة الأمم المتحدة "جيل غير محدود" في النسخة الرابعة لمنتدى شباب العالم. أعلن الرئيس السيسي في الحفل الختامي للنسخة الثالثة من المنتدى الشبابي.

من المقرر أن يبدأ رئيس السلطة الفلسطينية محمود عباس زيارة لمدة يومين لمصر والمشاركة في منتدى شباب العالم في نسخته الرابعة، بعد أن شارك في جميع الدورات الثلاث السابقة. ومن المقرر أن يلتقي بالرئيس المصري عبد الفتاح السيسي لمناقشة إعادة إعمار قطاع غزة بعد القصف الإسرائيلي في ربيع 2021، وتوحيد الفصائل الفلسطينية، من بين موضوعات أخرى. أعلن المنتدى أيضًا عن منصته الافتراضية لأولئك غير القادرين على السفر إلى شرم الشيخ لحضور الحدث الفعلي.

حظرت مدينة أصفهان الإيرانية رياضة كمال الأجسام في أحدث تحرك لها لمزيد من قمع النساء في البلاد. يأتي هذا بعد أن كان يُنظر إلى كمال الأجسام على أنه يمكّن المرأة بشكل كبير.

Education

Mohammed Bin Rashid announced the launch of "Nawabegh Alarab (Arab Geniuses", a program targeting intellectuals in their respective fields from across the Arab world, focusing on fields such as physics, math, economic studies and many more. A budget of 100 million AED has been allocated, with a committee of five ministers handling the screening and development program. The target is 1000 participants in the next five years. 

A team from Al-Balqa Applied University in Jordan won third place in Huawei Middle East ICT Competition. The team won the “Excellent Academy” award, and their tutor won the "Excellent Tutor" award. The competition final was held virtually and physically in KSA. The team worked with the Jordanian prime minister as well as the embassy of the People's Republic of China in Jordan for their project.

التعليم

أعلن محمد بن راشد عن إطلاق برنامج "نوابغ العرب"، وهو برنامج يستهدف المثقفين في مجالات تخصصهم من جميع أنحاء العالم العربي، ويركز على مجالات مثل الفيزياء والرياضيات والدراسات الاقتصادية وغيرها الكثير. تم تخصيص ميزانية قدرها 100 مليون درهم، مع لجنة من خمسة وزراء تتولى برنامج الفرز والتطوير. والهدف هو 1000 مشارك في السنوات الخمس المقبلة.

فاز فريق من جامعة البلقاء التطبيقية في الأردن بالمركز الثالث في مسابقة هواوي الشرق الأوسط لتقنية المعلومات والاتصالات. وقد فاز الفريق بجائزة "الأكاديمية الممتازة"، وفاز معلمهم بجائزة "المعلم المميز". أقيمت المرحلة النهائية من المسابقة عن بعد وأيضا في المملكة العربية السعودية. وعمل الفريق مع رئيس الوزراء الأردني وكذلك سفارة جمهورية الصين الشعبية في الأردن لمشروعهم.

Environment

The MENA Climate Week 2022 will be held for the first time in Dubai, joining both the public and private sector in its discussion. The conference will be held from February 28th till March 3rd and will cover multiple topics but will mainly build on implementing the Paris Agreement after the Glasgow Climate Pact made at the COP26 UN Climate Change Conference in Glasgow last year.

البيئة

سيعقد أسبوع المناخ في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا 2022 لأول مرة في دبي، لينضم إلى كل من القطاعين العام والخاص في مناقشته. سيعقد المؤتمر في الفترة من 28 شباط / فبراير إلى 3 آذار / مارس وسيغطي موضوعات متعددة، ولكنه سيعتمد بشكل أساسي على تنفيذ اتفاقية باريس بعد ميثاق غلاسكو للمناخ الذي تم التوصل إليه في مؤتمر المناخ/ مؤتمر الشركاء 26 التابع للأمم المتحدة في غلاسكو العام الماضي.

COVID-19

Sarah Badr, the spokeswoman for the World Youth Forum (WYF) stated that the Forum's 4th edition proved that youth are capable of organizing events despite the global pandemic. The forum's success in terms of registration has proven the viability of the event despite the recent surge. The event will focus on the pandemic and the world post-covid, as well as climate change especially after COP26, among other topics.

فايروس كورونا

صرحت سارة بدر، المتحدثة باسم منتدى الشباب العالم، أن النسخة الرابعة من منتدى شباب العالم أثبتت أن الشباب قادرونعلى تنظيم الأحداث على الرغم من الوباء العالمي. أثبت نجاح المنتدى من حيث التسجيل جدوى الحدث على الرغم من الزيادة الأخيرة. سيركز الحدث على الوباء والعالم بعد جائحة فايروس كورونا، بالإضافة إلى تغير المناخ خاصة بعد مؤتمر الشركاء 26، من بين موضوعات أخرى.

The content in MENARY Monitor's editions do not represent the views of MENAACTION's staff

لا يمثل محتوى مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا أفكار أو وجهات نظر فريق عمل مينا أكشن

Donate to Support our Work

تبرعوا لدعم عملنا

Join our Mailing List

انضموا لقائمتنا البريدية