MENARY Monitor - Edition 60
May 15, 2022

مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا - الاصدار ٦٠
١٥ أيار ٢٠٢٢

Politics and Political Engagement

The youth organization of the National Rally for Reform and Development (Tawasul) party, in Mauritania, opened its fifth general conference in the old youth house in Nouakchott. The head of the organization, Aali Kasuki stressed that the conference constitutes an important station for objective evaluation and conscious planning for the future of the organization. In his speech, Kasuki pledged that the organization would defend youth and address the problems they face. He expressed his concern about what he described as the systematic exclusion of young people in the political sphere. He called for immediate changes to impose decent representation in the executive bodies along with an electoral list for young people to enable them to acquire a significant percentage in the Mauritanian parliament to convey their voice as an active group and a contributor to their country. 

The second Youth Forum for Training and Political Dialogue was launched in Aqaba, Jordan, organized by the Media Association for Development and Change. Representative Tammam Al-Riyati confirmed that the House of Representatives approved a number of legislations related to enabling youth and women to participate in political and party work and to run for candidacy at the age of 25, noting that young people now need an opportunity for political participation, after overcoming the challenges they face and finding appropriate solutions to them. The head of the association, Mahmoud Al-Maharma, said that the forum in Aqaba came as part of a series of forums that will be held in the southern governorates with the support of the American Middle East Partnership Initiative and aims to push young people towards partisan and political work, train them, refine their political skills, and engage them in political life. It is noteworthy that 240 young men and women participated in the first and second forums from the governorates of the central and southern regions.

The Ibbin Iblin Youth Center in Jordan implemented a workshop entitled "Rights and Duties Guaranteed by the Constitution to the Jordanian Citizen", with the participation of 22 young people aged 18-24 years. The workshop focused on the right to freedom, the right to maintain human dignity, the right to belief, the right to own property, and the right to practice political life. The workshop looked to familiarize young people with their rights and duties as guaranteed by the constitution, for its contribution to urging young people to participate in political and social participation in all its dimensions and forms, and to clarify the rules of law established by the state to regulate the lives of individuals.

Rights groups demonstrated skepticism to an announcement by the Egyptian government that it would be receiving online applications for early release of detainees. Personal Rights and the Association for Freedom of Thought and Expression noted in a statement that the online form only applied to “the release of young people detained in pending cases, with no judicial rulings having been issued against them" and said the committee was only focusing on "imprisoned youth" and people imprisoned for unpaid debts. In the statement it offered an alternative plan for prisoner release in the country. "This proposal considers that any approach to addressing the file of political prisoners will not be fair, equitable and effective unless it includes all those held in pretrial detention as well as those convicted on political charges, whether they are 'youth', children, minors, elderly, or those with health and humanitarian conditions, and all those currently deprived of their liberty for political reasons or charges."

Iranian authorities arrested at least 22 demonstrators who had been protesting sudden price hikes of subsidized staple foods in two southern cities. This followed an announcement that the cost of cooking oil, chicken, eggs and milk would rise by as much as 300%. IRNA news agency reported that 15 people were arrested overnight in the southwestern city of Dezful in Khuzestan province, as well as seven others in the city of Yasuj in Kohgiluyeh-Boyerahmad Province in the south. The report also said that 200 people had gathered in another city in Andimeshk in Khuzestan province.

السياسة والاندماج السياسي

افتتحت المنظمة الشبابية لحزب التجمع الوطني للإصلاح والتنمية (تواصل) في موريتانيا مؤتمرها العام الخامس في دار الشباب القديم بنواكشوط. وأكد رئيس المنظمة، علي كسوكي، أن المؤتمر يشكل محطة مهمة للتقييم الموضوعي والتخطيط الواعي لمستقبل المنظمة. وتعهد كسوكي في خطابه بأن المنظمة ستدافع عن الشباب وستعمل نحو التصدي لمختلف المشكلات التي يواجهونها. وأعرب كسوكي عن قلقه مما وصفه بالإقصاء الممنهج للشباب من الحياة العامة والحياة السياسية. ودعا كسوكي إلى إجراء تغييرات فورية لفرض تمثيل لائق في الأجهزة التنفيذية للشباب إلى جانب قائمة انتخابية للشباب لتمكينهم من الحصول على نسبة كبيرة في البرلمان الموريتاني وذلك لإيصال صوتهم كمجموعة فاعلة ومساهمة في تنمية بلدهم.

 

انطلق منتدى الشباب الثاني للتدريب والحوار السياسي في محافظة العقبة في الأردن، والذي نظمته الجمعية الإعلامية للتنمية والتغيير. وأكدت النائبة تمام الرياطي أن مجلس النواب أقر عددا من التشريعات المتعلقة بتمكين الشباب والمرأة من المشاركة في العمل السياسي والحزبي والترشح للترشح عن عمر 25 عاما، مشيرة إلى أن الشباب الآن بحاجة إلى فرصة المشاركة السياسية، بعد تجاوز التحديات التي تواجههم وإيجاد الحلول المناسبة لها. وقال رئيس الجمعية محمود المحارمة إن الملتقى في العقبة جاء ضمن سلسلة من المنتديات التي ستعقد في المحافظات الجنوبية بدعم من مبادرة الشراكة الأمريكية الشرق أوسطية وتهدف إلى دفع الشباب نحو العمل الحزبي والسياسي وتدريبهم وصقل مهاراتهم السياسية وإشراكهم في الحياة السياسية. والجدير بالذكر، أن 240 شابا وشابة شاركوا في الملتقيين الأول والثاني ممثلين محافظات الوسط والجنوب.

 

نفذ مركز شباب عبين عبلين في الأردن ورشة عمل بعنوان "الحقوق والواجبات التي يكفلها الدستور للمواطن الأردني"، بمشاركة 22 شابا تتراوح أعمارهم بين 18-24 سنة. ركزت ورشة العمل على الحق في الحرية، الحق في صيانة الكرامة الإنسانية ،الحق في الاعتقاد، الحق بالحماية داخل، الحق بالتملك، والحق بممارسة الحياة السياسية. وتطلعت الورشة إلى تعريف الشباب بحقوقهم وواجباتهم التي يكفلها الدستور، لمساهمتها في حث الشباب على المشاركة السياسية والاجتماعية بجميع أبعادها وأشكالها، وتوضيح قواعد القانون التي أرستها الدولة لتنظيم حياة الأفراد.

أبدت الجماعات الحقوقية شكوكها إزاء إعلان الحكومة المصرية أنها ستتلقى طلبات عبر الإنترنت للإفراج المبكر عن المعتقلين، حيث أشارت منظمة الحقوق الشخصية ومؤسسة حرية الفكر والتعبير في بيان لها إلى أن النموذج الإلكتروني ينطبق فقط على "إطلاق سراح الشباب المحتجزين في قضايا معلقة، دون صدور أحكام قضائية ضدهم"، وقالتا إن اللجنة تركز فقط حول "الشباب المسجونين" والأشخاص المسجونين بسبب ديون غير مدفوعة. وقدم البيان في البيان خطة بديلة للإفراج عن السجناء في البلاد". ويعتبر هذا الاقتراح أن أي نهج لمعالجة ملف السجناء السياسيين لن يكون عادلاً ومنصفاً وفعالاً ما لم ويشمل جميع المحتجزين على ذمة المحاكمة وكذلك المدانين بتهم سياسية، سواء كانوا شبابًا أو أطفالًا أو قاصرين أو كبار السن أو من يعانون من ظروف صحية وإنسانية، وجميع الأشخاص المحرومين حاليًا من حريتهم لأسباب سياسية أو تهم أخرى."

 

اعتقلت السلطات الإيرانية ما لا يقل عن 22 متظاهرا كانوا يحتجون على الارتفاع المفاجئ في أسعار المواد الغذائية الأساسية المدعومة في مدينتين جنوبيتين. وجاء ذلك بعد الإعلان عن ارتفاع تكلفة زيت الطهي والدجاج والبيض والحليب بنسبة تصل إلى 300٪. أفادت وكالة أنباء إيرنا، أن 15 شخصا اعتقلوا خلال الليل في مدينة دزفول جنوب غرب محافظة خوزستان، فضلا عن سبعة آخرين في مدينة ياسوج في محافظة كوهجيلويه بويرأحمد في الجنوب. وذكر التقرير أيضا أن 200 شخص قد تجمعوا في مدينة أخرى – أنديمشك في محافظة خوزستان.

Economics and Entrepreneurship

Ennahar TV aired a report discussing the challenges Algerian youth face when they embark on entrepreneurial journeys. The report outlines who youth who benefited from the national fund for unemployment insurance looked to utilize their benefits toward starting their own projects, yet the moment they face any lack of funds, their files get sent to the Ministry of Micro Enterprises, with little to not support. The report indicates that more than a 1,000 young Algerians have been facing blockages on their projects for over 6 months.

The University of Mosul in Iraq organized a job fair attended by 40 companies ranged between local and French companies. The fair, which ran for three days, offered hope to Ninewa’s unemployed youth. "Unemployment is perhaps the ogre that devours the dreams of the young," said Qussay al-Ahmad, president of the University of Mosul, as unemployment rate stands at around 40% in Ninewa. Attendees hoped that the job fair would lead to employment opportunities. The job fair is part of a project called Yanhad, financed by France and the European Union. Yanhad had already supported a business incubator, which has trained about 320 young people in entrepreneurship and financed a dozen start-ups.

الاقتصاد وريادة الأعمال

بثت قناة النهار تقريرا يناقش التحديات التي يواجهها الشباب الجزائري عندما يشرعون في رحلات ريادة الأعمال. يحدد التقرير أن الشباب الذين استفادوا من الصندوق الوطني للتأمين ضد البطالة والذين يتطلعون إلى الاستفادة من مزاياهم في بدء مشاريعهم الخاصة، يواجهون تحديات جسيمة، وتحديدا نقص الدعم المالي لمشاريعهم، مما يؤدي إلى تحويل ملفاتهم إلى وزارة المؤسسات المصغرة. ويشير التقرير إلى أن أكثر من 1000 شاب جزائري يواجهون تحدي تعليق مشاريعهم منذ أكثر من 6 أشهر.

نظمت جامعة الموصل في العراق معرضا للتوظيف حضرته 40 شركة بين الشركات المحلية والفرنسية. المعرض الذي استمر لمدة ثلاثة أيام أعطى الأمل لشباب محافظة نينوى العاطلين عن العمل. وقال قصي الأحمد، رئيس جامعة الموصل، "ربما تكون البطالة هي الغول الذي يلتهم أحلام الشباب"، حيث تبلغ نسبة البطالة حوالي 40٪ في محافظة نينوى. ويأمل الشباب الذين حضروا المعرض في أن يؤدي إلى توفير فرص عمل. ويعد معرض الوظائف جزءا من مشروع يسمى ينهض، بتمويل من فرنسا والاتحاد الأوروبي. ودعم مشروع ينهض حاضنة أعمال والتي قامت بتدريب حوالي 320 شابًا على ريادة الأعمال، كما مولت عشرات الشركات الناشئة.

Conflict

Middle East Eye published a report following the assassination of Palestinian veteran journalist Shireen Abu Akleh, who was shot by an Israeli sniper, as she was covering a dawn raid in Jenin in the occupied West Bank. The report highlights that there was a formal complaint filed with the International Criminal Court (ICC) alleging that Israel’s “systematic targeting” of Palestinian journalists and its failure to investigate their killings amounted to war crimes. Tahseen al-Astal, the deputy head of the Palestinian Journalists Syndicate, stated that Israel’s "aim [is] to silence and prevent the factual press image from being conveyed to the world." In fact, since 2000, 40 Palestinian journalists were killed by Israeli occupation forces, 34 of whom are youth. 

A Palestinian was wounded by Israeli fire during an operation in the northern occupied West Bank city of Jenin on Friday, as reported by the Palestinian news agency Wafa. “Israeli forces Friday morning pounded a house with missiles and injured a Palestinian youth on the outskirts of Jenin refugee camp.” The raid triggered violent confrontations that saw the soldiers opening live fire towards young people attempting to block their passage, hitting one with a bullet in the abdomen.”

Intisar Al-Awawda, a Palestinian activist and a parliamentary candidate, said that Jerusalem knows the courage of the youth of Palestine, who will not allow settlers to insult Al-Aqsa Mosque, and will not leave it alone because it represents their spirit, honor, and life. She explained that the youth of Palestine know the mission, and they will not leave Al-Aqsa alone and will defend it and win their battle. She also praised the heroism of the youth who drove the occupation out of Jenin.

النزاعات

نشر موقع "ميدل إيست آي" تقريراً بعد اغتيال الصحفية الفلسطينية شيرين أبو عقلة برصاص قناص إسرائيلي، أثناء تغطيتها غارة فجراً في جنين بالضفة الغربية المحتلة. ويسلط التقرير الضوء على أن هناك شكوى رسمية قُدمت إلى المحكمة الجنائية الدولية تزعم أن "الاستهداف المنهجي" لإسرائيل للصحفيين الفلسطينيين وفشلها في التحقيق في مقتلهم يعد من مستوى جرائم الحرب. وصرح تحسين الأسطل، نائب رئيس نقابة الصحفيين الفلسطينيين، بأن "هدف إسرائيل هو إسكات ومنع نقل الصورة الواقعية للصحافة إلى العالم". والواقع أنه منذ عام 2000 قتل 40 صحفياً فلسطينياً على أيدي قوات الاحتلال الإسرائيلي، 34 منهم من الشباب.

ذكرت وكالة الانباء الفلسطينية وفا ان فلسطينيا اصيب بنيران اسرائيلية خلال عملية في مدينة جنين شمال الضفة الغربية المحتلة اليوم الجمعة. واضافت ان "القوات الاسرائيلية قصفت صباح الجمعة منزلا بالصواريخ واصابت شابا فلسطينيا في أطراف مخيم جنين". وتسببت هذه المداهمة في مواجهات عنيفة، حيث أطلق الجنود الرصاص الحي باتجاه شبان حاولوا سد طريقهم، مما أدى إلى إصابة أحدهم بعيار ناري في البطن ".

قالت انتصار العواودة، الناشطة الفلسطينية والمرشحة للانتخابات، إن القدس تعرف شجاعة شباب فلسطين الذين لن يسمحوا للمستوطنين بإهانة المسجد الأقصى، ولن يتركه وحده لأنه يمثل روحهم وشرفهم، وحياتهم. وأوضحت العواودة أن شباب فلسطين يعرفون الرسالة ولن يتركوا الأقصى وحده وسيدافعون عنها وسينتصرون في معركتهم. كما أشادت الناشطة ببطولة الشباب الذين أخرجوا الاحتلال من جنين.

Development

International Alert in Tunisia presented the results of a research study on the mental health of young people from 3 neighborhoods across the country. The results show that more than 40% of young people stated that they do not have health coverage, 50% are always considering emigration, especially among males, and 71% do not have access to any cultural activity or entertainment or sports. Further, in response to the question about the repercussions of the COVID-19 crisis on their work, 30% of youth were either fired from their work, or a member of their families was expelled . 27% of young people aged 18-29 years also said that their psychological conditions are bad or very bad, and almost the same percentage expressed the need to visit a psychiatrist or obtain psychological support, noting that only one person out of every eight young people managed to do so.

Shamma bint Suhail Al Mazrouei, the Emirati Minister of State for Youth Affairs, affirmed that the UAE government places youth at the center of its initiatives aimed at promoting the achievement of sustainable development goals. This came during a speech she gave during an open session with members of the Young Leaders for the Sustainable Development Goals. She said: "Youth forms a pillar of the government's initiatives to achieve sustainability goals, which we bet on to excel in various fields". She added that the participation of youth in the Young Leaders Program for the Sustainable Development Goals contributes to increasing their skills, building their capabilities, and accelerating the development process in the country and the region. It also enhances their contributions to designing policies and initiatives launched by federal and local governments to enhance global efforts to achieve sustainability.

التنمية

قدمت منظمة "إنترناشونال أليرت" في تونس نتائج دراسة بحثية حول الصحة العقلية للشباب استطلعت آراء شباب من 3 أحياء شعبية في تونس. أظهرت النتائج أن أكثر من 40٪ من الشباب ذكروا أنهم لا يتمتعون بتغطية صحية، و50٪ يفكرون دائمًا في الهجرة، خاصة بين الذكور، و71٪ لا يمكنهم الوصول إلى أي نشاط ثقافي أو ترفيه أو رياضة. علاوة على ذلك، رداً على سؤال حول تداعيات أزمة جائحة كورونا على عملهم، تبين أنه قد تم فصل 30٪ من الشباب من عملهم أو طرد أحد أفراد أسرهم. كما ذكر 27٪ من الشباب الذين تتراوح أعمارهم بين 18 و29 عامًا أن حالتهم النفسية سيئة أو سيئة للغاية، وعبّرت النسبة نفسها تقريبًا عن حاجتهم لزيارة طبيب نفسي أو الحصول على دعم نفسي، مشيرين إلى أن شخصًا واحدًا فقط من بين كل ثمانية شباب تمكن من القيام بذلك.

أكدت شما بنت سهيل المزروعي وزيرة الدولة الإماراتية لشؤون الشباب، أن حكومة الإمارات تضع الشباب في صميم مبادراتها الهادفة إلى تعزيز تحقيق أهداف التنمية المستدامة. وقد جاء ذلك خلال كلمة ألقتها خلال جلسة مفتوحة مع أعضاء القيادات الشابة لأهداف التنمية المستدامة. وقالت المزروعي: "الشباب ركيزة من ركائز مبادرات الحكومة لتحقيق أهداف الاستدامة التي نراهن عليها بالتفوق في مختلف المجالات". وأضافت أن مشاركة الشباب في برنامج القيادات الشابة لأهداف التنمية المستدامة يساهم في زيادة مهاراتهم وبناء قدراتهم وتسريع عملية التنمية في الدولة والمنطقة. كما أنه يعزز مساهماتهم في تصميم السياسات والمبادرات التي أطلقتها الحكومات الاتحادية والمحلية لتعزيز الجهود العالمية لتحقيق الاستدامة.

Education

The Egyptian Ministry of Youth and Sports, in cooperation with the Ministry of Higher Education and Scientific Research, inaugurated the activities of the first forum of university youth parliament officials, with the participation of 33 governmental, private, and technological universities, from May 10 to 13. The opening session discussed Parliamentary oversight functions, management and tools, and parliamentary work mechanisms. The forum looks to raise awareness of the importance of parliamentary work among youth and to hone their public speaking skills and enhance their self-confidence and knowledge of parliamentary work mechanisms. It also looks to provide students with the opportunity to express their opinions and ideas on current affairs. 

The Engineers Syndicate in Alexandria, Egypt, organized the first youth forum to bring engineers together and link young people to their union, an idea that came from the Syndicate Council in the governorate, to unite engineers, increase their knowledge and advance the profession.

التعليم

افتتحت وزارة الشباب والرياضة المصرية، بالتعاون مع وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، فعاليات الملتقى الأول لمسؤولي برلمان الشباب الجامعي، بمشاركة 33 جامعة حكومية، خاصة، وتكنولوجية، والتي عقدت في الفترة من 10 إلى 13 من أيار / مايو الحالي. وناقشت الجلسة الافتتاحية مهام الرقابة البرلمانية وإدارتها وأدواتها وآليات العمل البرلماني. كما يهدف المنتدى إلى رفع مستوى الوعي لدى الشباب بأهمية العمل البرلماني، بالإضافة إلى صقل مهارات الخطابة لديهم وتعزيز ثقتهم بأنفسهم ودعم معرفتهم بآليات العمل البرلماني. كما يتطلع الملتقى إلى تزويد الطلاب بفرصة التعبير عن آرائهم وأفكارهم حول الشؤون الجارية في الدولة.

نظمت نقابة المهندسين بالإسكندرية بمصر الملتقى الشبابي الأول لجمع المهندسين وربط الشباب بنقابتهم، وهي فكرة جاءت من مجلس نقابة المهندسين بالمحافظة لتوحيد المهندسين وزيادة معارفهم والنهوض بالمهنة.

Environment

The activities of the Climate Change Festival, under the slogan “Youth for Green”, were launched in Alexandria, Egypt, to raise awareness of climate changes in cooperation with the German Embassy and the Directorate of Youth and Sports in Alexandria. The activities aim to spread environmental awareness and climate issues among youth, with the participation of 853 young men and women, who were urged to carry out several climate-related activities in the shortest time, in addition to presenting the various initiatives and their interactive results.

Mansoura University in Egypt organized the eleventh Young Researchers Forum entitled "The Role of Scientific Research in Achieving Sustainable Development" within the framework of the university's golden jubilee celebration. The head of the Graduate Studies and Research Affairs department noted Mansoura University's continuous support for researchers in the Faculty of Science by funding the projects of 17 researchers out of a total of 60 researchers at the university, and promised to continue providing support to the faculty and its researchers. He called for the necessity of research attention to the issues of energy, water and climate, and linking research with industry to achieve Egypt's Vision 2030. The forum included 42 research papers presented by a number of researchers. On the sidelines of this forum, 7 scientific lectures were given: Climate challenges and sustainability of water sources; new polyethers with superior separation properties for carbon capture; nanometric biosensors: the future of health diagnosis; problems of applying scientific research results in the fields of renewable energy; industry and agriculture, the role of intelligence Synthetic in early detection of hypertension; Microorganisms for sustainable agricultural development; and Synthesis of Dye solar cells: basic concepts and structural design.

The Egyptian Minister of Water Resources and Irrigation stressed the need to expand scientific research in the field of water to find scientific solutions to maximize the yield of water. He pointed to the role of young researchers in finding innovative solutions and new ideas to deal with the challenges facing the water sector during the coming period. This came during discussions between the Minister of Irrigation and representatives of the Dutch International Cooperation Group, on a number of water issues.

The Kafr Mit El Ezz Youth Center in Dakahlia Governorate in Egypt, carried out a health education activity for youth, a symposium on environmental pollution. The lecturer spoke about pollution and its damage to the environment. It is noteworthy that the implementation of this symposium comes within the framework of the interest of the Ministry of Youth and Sports to intensify activities and programs within youth centers.

البيئة

انطلقت فعاليات مهرجان تغير المناخ، تحت شعار "شباب من أجل الأخضر"، في محافظة الإسكندرية في مصر، وذلك للتوعية بالتغيرات المناخية. وجاءت الفعالية بالتعاون مع السفارة الألمانية ومديرية الشباب والرياضة بالإسكندرية. وتهدف الأنشطة إلى نشر الوعي البيئي وقضايا المناخ بين الشباب، بمشاركة 853 شاب وشابة، تم من خلال المهرجان حثهم على القيام بعدة أنشطة متعلقة بالمناخ للاستجابة إلى التحديات على المدى القريب، بالإضافة إلى عرض المبادرات المختلفة ونتائجها التفاعلية.

نظمت جامعة المنصورة في مصر الملتقى الحادي عشر للباحثين الشباب بعنوان "دور البحث العلمي في تحقيق التنمية المستدامة" في إطار احتفال الجامعة باليوبيل الذهبي. وأشار رئيس قسم شئون الدراسات العليا والبحوث إلى دعم جامعة المنصورة المستمر للباحثين في كلية العلوم من خلال تمويل مشاريع 17 باحثًا من إجمالي 60 باحثًا في الجامعة، ووعد بمواصلة تقديم الدعم للكلية وباحثيها. ودعا إلى ضرورة الاهتمام البحثي بقضايا الطاقة والمياه والمناخ، وربط البحث بالصناعة لتحقيق رؤية مصر 2030. وتضمن المنتدى 42 ورقة بحثية قدمها عدد من الباحثين. وألقيت على هامش هذا المنتدى 7 محاضرات علمية وهي: التحديات المناخية واستدامة مصادر المياه؛ بولي إيثرات جديدة ذات خصائص فصل فائقة لالتقاط الكربون؛ أجهزة الاستشعار الحيوية النانومترية: مستقبل التشخيص الصحي؛ مشاكل تطبيق نتائج البحث العلمي في مجالات الطاقة المتجددة؛ الصناعة والزراعة، دور الذكاء الاصطناعي في الكشف المبكر عن ارتفاع ضغط الدم؛ الكائنات الدقيقة من أجل التنمية الزراعية المستدامة؛ وتوليف الخلايا الشمسية الصبغية: المفاهيم الأساسية والتصميم الهيكلي.

شدد وزير الموارد المائية والري المصري على ضرورة التوسع في البحث العلمي في مجال المياه لإيجاد حلول علمية لتعظيم مردود المياه. وأشار الوزير أيضا إلى أهمية دور الباحثين الشباب في إيجاد حلول مبتكرة وأفكار جديدة للتعامل مع التحديات التي تواجه قطاع المياه خلال الفترة المقبلة. وجاء ذلك خلال مباحثات بين وزير الري وممثلي مجموعة التعاون الدولي الهولندية حول عدد من قضايا المياه.

نفذ مركز شباب كفر ميت العز بمحافظة الدقهلية بمصر، نشاطا تثقيفيا صحيا للشباب ضمن ندوة عن تلوث البيئة. وتحدث المحاضر عن التلوث واضراره بالبيئة. ويشار إلى أن تنفيذ هذه الندوة يأتي في إطار اهتمام وزارة الشباب والرياضة بتكثيف الأنشطة والبرامج داخل المراكز الشبابية.

The content in MENARY Monitor's editions do not represent the views of MENAACTION's staff

لا يمثل محتوى مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا أفكار أو وجهات نظر فريق عمل مينا أكشن

Donate to Support our Work

تبرعوا لدعم عملنا

Join our Mailing List

انضموا لقائمتنا البريدية