MENARY Monitor – Edition 88
November 27, 2022

مر صد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا – الاصدار ٨٨
٢٧ تشرين ثاني ٢٠٢٢

Politics and Political Engagement

* The “Youth of Tehran Neighborhoods” group, in a statement titled “The Great Call to Gather in Tehran,” called on demonstrators across the capital and Karaj to gather in Vali-Asr Square at 12 noon, Saturday, November 26.

السياسة والاندماج السياسي

* دعت مجموعة “شباب أحياء طهران”، في بيان بعنوان “النداء الكبير للتجمع في طهران”، المتظاهرين في جميع أنحاء العاصمة وكرج إلى التجمع في ساحة ولي العصر الساعة 12 ظهرًا، السبت 26 نوفمبر.

Economics and Entrepreneurship

* The “Insurance and Digital Transformation” session, which was held during the first day of the Cairo ICT 2022 exhibition, discussed the future of the insurance industry in the Egyptian market and the sector’s problems in light of digital transformation worldwide. The moderator of the session said that digital services are now present everywhere in Egypt, and every day witnesses something new, explaining that the insurance industry is one of the most important industries that need this digital transformation. He added, “I am almost certain that companies that have not been able to catch up with digital transformation will not have a place in the future, and they must expedite the implementation of this step.” Dr. Fadi Ismail, Chairman of the Services Committee at the Young Businessmen Association, said that digital transformation is the application of automation and the use of machines to provide information and data to decision makers and thus provide better services.

الاقتصاد وريادة الأعمال

* ناقشت جلسة “التأمين والتحول الرقمي”، التي أقيمت خلال اليوم الأول لمعرض “القاهرة لتكنولوجيا المعلومات 2022″، مستقبل صناعة التأمين في السوق المصري ومشكلات القطاع في ظل التحول الرقمي على مستوى العالم. وقال مدير الجلسة إن الخدمات الرقمية موجودة الآن في كل مكان في مصر، وكل يوم يشهد شيئًا جديدًا، موضحًا أن صناعة التأمين من أهم الصناعات التي تحتاج إلى هذا التحول الرقمي. وأضاف: “أنا على يقين من أن الشركات التي لم تتمكن من اللحاق بالتحول الرقمي لن يكون لها مكان في المستقبل، وعليها الإسراع في تنفيذ هذه الخطوة”. وقال الدكتور فادي إسماعيل رئيس لجنة الخدمات بجمعية شباب الأعمال إن التحول الرقمي هو تطبيق الأتمتة واستخدام الآلات لتوفير المعلومات والبيانات لصناع القرار وبالتالي تقديم خدمات أفضل.

Conflict

* BBC reported that at least 30 anti-government protesters have been killed by security forces in Kurdish-populated cities in west Iran in the past week, as per Hengaw, amid an intense crackdown by Revolutionary Guards armed with heavy weapons. On Monday, the funerals of two protesters turned into a mass rally. In one video, a protester can be heard saying the Revolutionary Guards are firing machine guns at people’s heads. The footage, which has been verified by BBC Persian, also appears to show people covered in blood lying on a street and someone shouting that a girl has been shot in the head. Automatic gunfire can also be heard.

النزاعات

* أفادت “بي بي سي” أن ما لا يقل عن 30 متظاهرا مناهضا للحكومة قتلوا على أيدي قوات الأمن في المدن التي يقطنها الأكراد في غرب إيران خلال الأسبوع الماضي، بحسب هينجاو، وسط حملة قمع مكثفة من قبل الحرس الثوري المسلح بأسلحة ثقيلة. وتحولت جنازة اثنين من المتظاهرين إلى مسيرة حاشدة يوم الاثنين الماضي. وفي مقطع فيديو مصور، يمكن سماع متظاهر يقول إن الحرس الثوري يطلق نيران مدافع رشاشة على رؤوس الناس. كما تظهر اللقطات، التي تم التحقق منها من قبل بي بي سي فارسي، أشخاصًا مغطاة بالدماء ملقاة في أحد الشوارع وشخصًا يصرخ أن فتاة أصيبت في رأسها. كما يمكن سماع دوي إطلاق نار آلي.

Development

* Vice published a report discussing how young Iraqis are being discriminated against at public institutions for their appearance. “Brother, these are instructions that we have to abide by. No young man is allowed to enter while wearing short clothes or shorts.” This is what a police officer said to a young Iraqi trying to take his sick brother into the emergency room at the Sinjar Hospital in Ninewa. The policeman prevented them from entering even though he could see that the young man was in a bad condition. Several other Iraqis reported similar challenges, including those who have long and/or curly hair. 

* The We Are All Jordan Youth Authority in Ma’an carried out training courses during the past week in several regions, targeting 140 young men and women, as the authority concluded its annual plan for the year 2022. The coordinator indicated that the cybersecurity course was implemented in cooperation with Talal Abu-Ghazaleh Society, Which aimed to provide the trainees with methods of prevention from the dangers of the Internet, ways to deal with cybercrimes, and applications to protect personal information.

* A group of young people in Diyala in Iraq is trying to spread the culture of music as an alternative to the culture of violence and extremism, after the province suffered from terrorism that affected people’s lives. Ahmed Shehab and Hassan Abada established a team to teach young people music and opened courses to teach amateurs. The work of these young people is not without challenges, as they complained about the lack of support and the difficulty of obtaining places to teach young people. That is why they train in cafes and homes, as well as the help of some civil society organizations.

التنمية

* نشر موقع “فايس” تقريرا يناقش كيف يتعرض الشباب العراقي للتمييز في المؤسسات العامة بسبب مظهرهم. “أخي، هذه تعليمات يجب أن نلتزم بها. لا يسمح لأي شاب بالدخول وهو يرتدي ملابس قصيرة أو شورت”. هذا ما قاله ضابط شرطة لشاب عراقي يحاول اصطحاب شقيقه المريض إلى غرفة الطوارئ في مستشفى سنجار في نينوى. ومنعهم الشرطي من الدخول رغم أنه رأى أن الشاب كان في حالة سيئة جدا. وأبلغ العديد من العراقيين الآخرين عن تحديات مماثلة، بما في ذلك أولئك الذين لديهم شعر طويل و / أو مجعد.

* نفذت هيئة شباب كلنا الأردن في محافظة معان خلال الأسبوع الماضي دورات تدريبية في عدة مناطق، استهدفت 140 شابا وشابة، حيث أعلنت أنها أنهت خطتها السنوية لعام 2022. وأشار منسق الهيئة إلى أهمية دورة الأمن السيبراني تم تنفيذها بالتعاون مع جمعية طلال أبوغزاله، والتي هدفت إلى تزويد المتدربين بأساليب الوقاية من مخاطر الإنترنت، وطرق التعامل مع الجرائم الإلكترونية، وتطبيقات حماية المعلومات الشخصية.

* تحاول مجموعة من الشباب في محافظة ديالى في العراق نشر ثقافة الموسيقى كبديل لثقافة العنف والتطرف التي اجتاحت وأثرت كثيرا على الشباب، خصوصا بعد أن عانت المحافظة من الإرهاب الذي أثر على حياة الناس. وشكّل أحمد شهاب وحسن عبدة فريقًا لتعليم الموسيقى للشباب وافتتحا دورات لتعليم الهواة. عمل هؤلاء الشباب لا يخلو من التحديات، حيث اشتكوا من قلة الدعم وصعوبة الحصول على أماكن لتعليم الشباب. لهذا يتدربون في المقاهي والمنازل، وكذلك بمساعدة بعض منظمات المجتمع المدني.

Education

* Amman Net produced a report discussing practicing partisan activities within universities in Jordan. The report indicates that despite the government issuing a special system aimed at regulating the practice of partisan work for university students, politicians rule out its implementation on the ground, given that the system grants full powers to the deans of student affairs to approve student activities that will be held on campus, which may hinder the goals of youth political engagement. Many partisan and political parties have called for the need to develop common concepts and understandings between university administrations, student groups, and partisan activists about the next stages.

* Academics and students affirmed their complete commitment to the system for regulating the practice of student partisan activities in higher education institutions for the year 2022, which aims to encourage students to engage in political parties. Academics and students indicated that they will abide by the provisions of the system in terms of raising awareness, educating, and defining the electoral process, and encouraging each other to participate in the elections of student councils, unions, associations and student clubs. They indicated their commitment to holding partisan activity in the places and times approved by the provisions of this system, and to obtain written approval from the Deanship of Student Affairs before announcing or holding any partisan activity, stressing the importance of preserving the safety of the facilities of higher education institutions.

التعليم

* نشر موقع “عمان نت” تقريراً يناقش ممارسة الأنشطة الحزبية داخل الجامعات في الأردن. ويشير التقرير إلى أنه على الرغم من إصدار الحكومة لنظام خاص يهدف إلى تنظيم ممارسة العمل الحزبي لطلبة الجامعات، إلا أن السياسيين يستبعدون تطبيقه على أرض الواقع، باعتبار أن النظام يمنح صلاحيات كاملة لعمداء شؤون الطلاب لإقرار الأنشطة الطلابية التي في الحرم الجامعي، مما قد يعيق أهداف المشاركة السياسية للشباب. ودعت العديد من الأحزاب الحزبية والسياسية إلى ضرورة تطوير مفاهيم وتفاهمات مشتركة بين إدارات الجامعات والمجموعات الطلابية والنشطاء الحزبيين حول المراحل المقبلة.

* أكد أكاديميون وطلاب أردنيون التزامهم التام بنظام تنظيم ممارسة الأنشطة الحزبية الطلابية في مؤسسات التعليم العالي لعام 2022 والذي يهدف إلى تشجيع الطلاب على الانخراط في الأحزاب السياسية. وأشار الأكاديميون والطلاب إلى أنهم سيلتزمون بأحكام النظام من حيث التوعية والتثقيف وتحديد العملية الانتخابية، وتشجيع بعضهم البعض على المشاركة في انتخابات مجالس الطلاب والاتحادات والجمعيات والأندية الطلابية. وأشاروا إلى التزامهم بإقامة النشاط الحزبي في الأماكن والأوقات التي تقرها أحكام هذا النظام، والحصول على موافقة خطية من عمادة شؤون الطلاب قبل الإعلان أو إقامة أي نشاط حزبي، مؤكدين أهمية الحفاظ على سلامة مرافق المؤسسات التعليمية العليا.

Environment

* Jordanian activists called for the boycott of the “Jordan Eco Park” on grounds its encouraged environmental cooperation between Jordanian, Palestinian, and Israeli youth. According to the findings of more than 45 national monitoring bodies, the park’s sponsors seek to integrate Jordanian and Palestinian youth into joint environmental programs and workshops, along with “Zionist” groups. Currently, the park is run by an organization registered in Jordan as a local institution under the name “Society for the Protection of the Earth and the Environment”, which is previously known as Earth’s Friends. 

* The Egyptian Coordination’s Committee of Parties’ Youth Leadership and Politicians prepared a video report entitled “The Role of Youth in Solving the Climate Change Crisis”. In its report, the Coordination indicated that the climate conference gives young voices a space for discussion on climate change issues, adding that youth awareness is increasing in relation to the challenges, risks, and opportunities to achieve sustainable development.

البيئة

* دعا نشطاء أردنيون إلى مقاطعة “حديقة الأردن البيئية” على أساس تشجيعها للتعاون البيئي بين الشباب الأردني والفلسطيني والإسرائيلي. ووفقًا لنتائج أكثر من 45 هيئة مراقبة وطنية، يسعى رعاة الحديقة إلى دمج الشباب الأردني والفلسطيني في برامج وورش عمل بيئية مشتركة، جنبًا إلى جنب مع الجماعات “الصهيونية”. وتدير الحديقة حاليًا منظمة مسجلة في الأردن كمؤسسة محلية تحت اسم “جمعية حماية الأرض والبيئة”، والتي كانت تُعرف سابقًا باسم أصدقاء الأرض.

* أعدت تنسيقية شباب الأحزاب المصرية تقرير فيديو بعنوان “دور الشباب في حل أزمة تغير المناخ”. وأشارت التنسيقية في تقريرها إلى أن مؤتمر المناخ يمنح أصوات الشباب مساحة للنقاش حول قضايا تغير المناخ، مضيفة أن وعي الشباب يتزايد فيما يتعلق بالتحديات والمخاطر وفرص تحقيق التنمية المستدامة.

The content in MENARY Monitor’s editions do not represent the views of MENAACTION’s staff

لا يمثل محتوى مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا أفكار أو وجهات نظر فريق عمل مينا أكشن

Donate to Support our Work

تبرعوا لدعم عملنا


Donate

Join our Mailing List

انضموا لقائمتنا البريدية

1 thought on “MENARY Monitor Edition 88”

  1. Pingback: 2022 – Fourth Quarter – MENAACTION

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top