MENARY Monitor – Edition 90
December 11, 2022

مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا – الاصدار ٩٠
١١ كانون أول ٢٠٢٢

Politics and Political Engagement

* The calls for a popular uprising against the Iranian regime expanded in various regions of Iran, after the execution of Mohsen Shakari, a 23-year-old protester in Tehran, and in conjunction with International Human Rights Day. The “Youth of the Neighborhoods of Tehran” group called on citizens to stage a protest march from Tawheed Square to Sadeghiyeh Square in Tehran on Saturday, December 10. The “Youth of Karaj Neighborhoods” also called on the people of this city to come down at six o’clock on Saturday, “in revenge” for the execution of Mohsen Shakari. The “Young People of Hamdan Neighborhoods ” called on the people of the city to take to the streets on Saturday to express their anger at the execution of Mohsen Shakari in every neighborhood. The Foundation for the Promotion of Open Society called on people from all over the world to gather in different cities on Saturday as well in solidarity with the “revolution based on secular values and life-oriented demands” in Iran. This organization announced that 10 institutions and 30 cities have supported this call so far.

* In separate statements, the youth of the Iranian cities of Hamedan and Bandar Abbas called on Iranian citizens to organize a mass gathering on Saturday, to protest against the execution of the young man, Mohsen Shakari, and to refrain from shopping and banking operations on the day. In a statement titled, “Let’s turn December 7 into a day of horror for the regime,” the “Youth of Tehran Neighborhoods” group called for public gatherings from Sharif University to the east, and from Amir Kabir University of Technology to the west on Wednesday.

* The “Youth of Tehran Neighborhoods” group issued a statement calling on Iranian political organizations abroad to form an alliance as soon as possible, in order to define a mechanism for Iran’s political horizon after the victory of the people’s uprising. The statement read: “One day, despite our intellectual differences, we decided to unite in solidarity and focus on one goal, which is the overthrow of this murderous regime of children. This is the beginning of our conversation with all patriotic Iranians and freedom-seekers around the world.” The statement added “the revolutionaries inside the country have been waiting for days for an event, and every day that this event is delayed causes the activists to despair. The statement warned that every day of “delay in forming such an alliance leads to more bloodshed by the criminal regime of the Islamic Republic.”

السياسة والاندماج السياسي

* توسعت الدعوات لانتفاضة شعبية ضد النظام الإيراني في مناطق مختلفة من إيران، بعد إعدام محسن شكاري، متظاهر يبلغ من العمر 23 عامًا في طهران، وبالتزامن مع اليوم العالمي لحقوق الإنسان. ودعت مجموعة “شباب أحياء طهران” المواطنين إلى تنظيم مسيرة احتجاجية من ساحة التوحيد إلى ساحة الصادقية في طهران يوم السبت 10 كانون أول / ديسمبر. كما دعت “شباب أحياء كرج” أهالي هذه المدينة إلى النزول. الساعة السادسة من مساء يوم السبت “انتقاما” لإعدام محسن شكاري. وطالب “شباب أحياء حمدان” أهالي المدينة بالنزول إلى الشوارع يوم السبت للتعبير عن غضبهم من إعدام محسن شكاري في كل حي. ودعت مؤسسة تعزيز المجتمع المفتوح الناس من جميع أنحاء العالم إلى التجمع في مدن مختلفة يوم السبت وكذلك تضامناً مع “الثورة القائمة على القيم العلمانية والمطالب الموجهة للحياة” في إيران. وأعلنت هذه المنظمة أن 10 مؤسسات و 30 مدينة قد أدلت بدعمها لهذه الدعوة حتى الآن.

* في تصريحات منفصلة، دعا شباب مدينتي همدان وبندر عباس الإيرانيين المواطنين الإيرانيين إلى تنظيم تجمع حاشد يوم السبت، احتجاجا على إعدام الشاب محسن شكاري، والامتناع عن التسوق أو اجراء تداولات بنكية في ذلك اليوم. في بيان بعنوان “لنجعل السابع من ديسمبر يوم رعب للنظام” دعت جماعة “شباب أحياء طهران” إلى تجمعات عامة من جامعة شريف إلى الشرق ومن جامعة أمير كبير للتكنولوجيا إلى الغرب يوم الأربعاء.

* أصدرت جماعة “شباب أحياء طهران” بيانا دعت فيه المنظمات السياسية الإيرانية في الخارج إلى تشكيل تحالف بأسرع ما يمكن، وذلك من أجل تحديد آلية للأفق السياسي لإيران بعد انتصار انتفاضة الشعب. وجاء في البيان: “ذات يوم، وعلى الرغم من اختلافاتنا الفكرية، قررنا أن نتحد في تضامن وأن نركز على هدف واحد وهو الإطاحة بالنظام القاتل للأطفال هذا. وأضاف البيان أن “الثوار داخل البلاد ينتظرون منذ أيام حدثًا، وكل يوم يتأخر فيه هذا الحدث يدفع النشطاء إلى اليأس. وحذر البيان من أن كل يوم من “تأخير تشكيل مثل هذا التحالف يؤدي إلى مزيد من إراقة الدماء من قبل النظام الإجرامي للجمهورية الإسلامية”.

Economics and Entrepreneurship

* The Knowledge Youth Forum, organized by the Mohammed bin Rashid Al Maktoum Foundation for Knowledge, in partnership with the United Nations Development Program, continued its activities last week. The events included holding 4 virtual sessions that discussed topics such as enhancing business opportunities in the virtual world, transforming education through technology, enhancing the ability of youth to innovate for purposeful economies, and unlimited challenges and opportunities for youth on social media.

* Orange held the first edition of the Orange Summer Challenge award ceremony in Jordan, after concluding the challenge that was launched at the Orange Digital Center, in partnership with GIZ, to support passionate, talented students in tech majors to create innovative solutions for sustainable development in cooperation with Ernest and Young (EY) and Google. The five participating teams pitched their projects at the event, which hosted more than 150 experts and professionals from academia, communications and information technology, entrepreneurship, and innovation. The three challenge winners were announced and received prizes from Orange Jordan, GIZ, as well as the EY prize, based on the project’s efficiency and sustainable impact.

الاقتصاد وريادة الأعمال

* واصل منتدى شباب المعرفة، الذي نظمته مؤسسة محمد بن راشد آل مكتوم للمعرفة، بالشراكة مع برنامج الأمم المتحدة الإنمائي، فعالياته الأسبوع الماضي. وتضمنت الفعاليات عقد 4 جلسات افتراضية ناقشت موضوعات مثل تعزيز فرص العمل في العالم الافتراضي، وتحويل التعليم من خلال التكنولوجيا، وتعزيز قدرة الشباب على الابتكار من أجل اقتصادات هادفة، والتحديات والفرص غير المحدودة للشباب على وسائل التواصل الاجتماعي.

* عقدت شركة أوارنج النسخة الأولى من حفل جائزة تحدي أوارنج الصيفي في الأردن، بعد اختتام التحدي الذي تم إطلاقه في مركز أوارنج الرقمي وبالشراكة مع الوكالة الألمانية للتنمية، وذلك لدعم الطلاب الموهوبين في التخصصات التقنية لخلق حلول مبتكرة للتنمية المستدامة، بالتعاون مع شركة انرنست آند يونغ وغوغل. وعرضت الفرق الخمسة المشاركة مشاريعها في هذا الحدث الذي استضاف أكثر من 150 خبيرًا ومحترفًا من الأوساط الأكاديمية وتكنولوجيا الاتصالات والمعلومات وريادة الأعمال والابتكار. وتم الإعلان عن الفائزين الثلاثة في التحدي وحصلوا على جوائز من أورانج الأردن والوكالة الألمانية للتنمية بالإضافة إلى جائزة ارنست آند يونغ، بناءً على كفاءة المشروع وتأثيره المستدام.

Conflict

* The Houthi militia’s violations against the people of the areas it controls in Yemen continue. It imposed more restrictions on the travel of young men to the city of Aden, for fear that they would join the government forces. It also arrested dozens at checkpoints between their areas of control and government-controlled areas on the outskirts of Taiz. Residents indicated that the militia removed the young men from cars or public transport buses to interrogate them, with many of them getting detained as a result.

النزاعات

* تتواصل انتهاكات مليشيا الحوثي بحق أهالي المناطق التي تسيطر عليها في اليمن. وفرضت مزيدا من القيود على سفر الشباب إلى مدينة عدن خوفا من انضمامهم إلى القوات الحكومية. كما اعتقلت العشرات على نقاط التفتيش بين مناطق سيطرتها ومناطق سيطرة الحكومة على أطراف تعز. وأشار الأهالي إلى أن المليشيا نقلت الشبان من السيارات أو حافلات النقل العام لاستجوابهم، مما أدى إلى اعتقال العديد منهم نتيجة ذلك.

Development

* “Being a cause of change in someone’s life… a cause of their happiness and joy is a great blessing in life and has a lot of reward.” This is how young Jordanian Karam Qadara talks about the importance of volunteering in his life. Given the importance of volunteer work in the world, the United Nations has designated the fifth of December of each year as a date for celebrating International Volunteer Day, in honor of every person who works from their heart and supports others in all forms, without waiting for anything in return; “aid for the purpose of aid”.

* On December 5, the Ummah Youth Center, in Palestine, organized a ceremony to honor its volunteers on the occasion of the International Volunteer Day. The ceremony comes in appreciation of the efforts of the volunteers during this year, where the honoring meeting was held in the Uptown Hall in Khan Yunis.

* In conjunction with the visit of the Chinese President, Xi Jinping, the Mohammed bin Salman Foundation “Misk” organized a forum under the title “We look forward to the future”, with the aim of opening the door for cultural exchange in areas and topics of interest to youth, especially in the fields of entrepreneurship, innovation, and culture. The forum included four main dialogue sessions pertaining to these areas.

التنمية

* “أن تكون سببًا للتغيير في حياة شخص ما … سبب سعادته وفرحه هو نعمة عظيمة في الحياة وله الكثير من المكافآت.” هكذا تحدث الشاب الأردني كرم قدارة عن أهمية التطوع في حياته. ونظرا لأهمية العمل التطوعي في العالم، حددت الأمم المتحدة الخامس من كانون الأول / ديسمبر من كل عام موعدا للاحتفال باليوم العالمي للتطوع، تكريما لكل شخص يعمل من قلبه ويدعم الآخرين بكل أشكاله دون انتظار أي شيء بالمقابل. أي “المساعدة لغرض المساعدة”.

* في الخامس من كانون الأول / ديسمبر، نظم مركز شباب الأمة في فلسطين حفل تكريم لمتطوعيه بمناسبة يوم التطوع الدولي. ويأتي الحفل تقديرا لجهود المتطوعين خلال هذا العام، حيث أقيم حفل التكريم في قاعة أبتاون في خان يونس.

* بالتزامن مع زيارة الرئيس الصيني شي جين بينغ، نظمت مؤسسة محمد بن سلمان “مسك” منتدى تحت عنوان “نتطلع إلى المستقبل”، بهدف فتح باب التبادل الثقافي في المجالات والموضوعات التي تهم الشباب، لا سيما في مجالات ريادة الأعمال والابتكار والثقافة. وتضمن المنتدى أربع جلسات حوار رئيسية تتعلق بهذه المجالات.

Environment

* The Egyptian Ministry of State for Migration and Affairs of Egyptians Abroad participated a session titled “Towards Zero Emissions” with the participation of 6 of the most prominent researchers and specialists from Egypt’s youth abroad. The session dealt with a number of aspects that serve the country’s strategy for sustainable development 2030, in addition to leveraging the latest research for Egypt in the field of energy, sustainability and green hydrogen, and digital transformation strategies to benefit from them in responding to climate change challenges.

البيئة

* شاركت وزارة الدولة المصرية للهجرة وشؤون المصريين بالخارج في جلسة بعنوان ” حو الوصول إلى صفر انبعاثات” بمشاركة 6 من أبرز الباحثين والمتخصصين من شباب مصر بالخارج. وتناولت الجلسة عددًا من الجوانب التي تخدم استراتيجية الدولة للتنمية المستدامة 2030، بالإضافة إلى الاستفادة من أحدث الأبحاث لمصر في مجال الطاقة والاستدامة والهيدروجين الأخضر، واستراتيجيات التحول الرقمي وذلك للاستفادة منها في الاستجابة لتحديات التغير المناخي.

The content in MENARY Monitor’s editions do not represent the views of MENAACTION’s staff

لا يمثل محتوى مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا أفكار أو وجهات نظر فريق عمل مينا أكشن

Donate to Support our Work

تبرعوا لدعم عملنا


Donate

Join our Mailing List

انضموا لقائمتنا البريدية

1 thought on “MENARY Monitor Edition 90”

  1. Pingback: 2022 – Fourth Quarter – MENAACTION

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top