MENARY Monitor – Edition 96
January 22, 2023

مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال أفريقيا – الاصدار ٩٦
٢٢ كانون الثاني ٢٠٢٣

Politics and Political Engagement

* In Jordan, the head of the Parliamentary Education and Youth Committee affirmed that the advancement of education and youth is a top priority. This came during a dialogue session held at the House of Representatives under the title “Education and Youth: Challenges and Opportunities”, with the participation of a group of youth from the Parliamentary Fellowship Program emanating from the programs of the King Abdullah II Fund for Development. The attendees were briefed on a package of the parliamentary committee’s outputs with regard to the development of curricula and educational facilities, among others.

السياسة والاندماج السياسي

* في الأردن أكد رئيس لجنة التعليم والشباب في مجلس النواب أن النهوض بالتعليم والشباب يمثل أولوية قصوى. جاء ذلك خلال جلسة حوارية عقدت في مجلس النواب بعنوان “التعليم والشباب: التحديات والفرص”، وذلك بمشاركة مجموعة من الشباب من برنامج الزمالة البرلمانية المنبثقة عن برامج صندوق الملك عبد الله الثاني للتنمية بالإضافة إلى مقرر اللجنة الشبابية المنبثقة عن اللجنة الملكية لتحديث المنظومة السياسية. واطلع الحضور على حزمة من مخرجات اللجنة البرلمانية فيما يتعلق بتطوير المناهج والمرافق التعليمية وغيرها.

Economics and Entrepreneurship

* Reports from Syria discuss price hikes of basic commodities including medications and infant formula. The prices of medicines have increased particularly in the areas controlled by the Assad regime. The head of the Scientific Council for Pharmaceutical Industries, Nabil Al-Qaseer, said in a statement that all pharmaceutical items were raised by 50% due to the fluctuating exchange rates. He claimed that the price adjustment would support the pharmaceutical market and the production process, adding that the owners of pharmaceutical factories sacrifice in order to produce medicines. In addition to the shortage of some medicines and their high prices, infant formula also recorded price hikes. The new increase in prices caused massive anger among loyalists.

* The Ministry of State for Migration and Affairs of Egyptians Abroad seeks to develop a strategy to combat illegal immigration. It stated that it looks achieve that through qualifying potential migrants for the labor market and provide them with safe and available alternatives. In this context, the Egyptian-German Center for Jobs, Immigration, and Reintegration announced a new training course on “project management” for young people in Dakahlia, Sharkia, and Qalyubia to build skills necessary for self-employment.

* A young Yemeni invented a new car. Abdelkader Aida al-Sadiye, born in Marib, said he fulfilled his dream, saying “I officially announce that my product has come into existence.” He also said that he will continue to modify and develop his invention. Young people in Jawf governorate celebrated this achievement and called for support for young people’s aspirations.

* Salah Al-Rami, a young man from Abyan, Yemen, is an engineer specializing in artificial intelligence. He harnessed the capabilities of his specialization in inventing a device that is the first of its kind to serve the deaf and mute. Al-Rami talked about the nature and details of his invention, and how it could constitute a monumental step in the process of communicating with deaf and mute people. He said that what he has done is an integrated project that can translate sign language into speech, in addition to converting this speech into text in Arabic. He also pointed out that the goal of the project lies in “reducing the gap between people and people with disabilities, particularly the deaf and mute.”

الاقتصاد وريادة الأعمال

* تناقش التقارير الواردة من سوريا ارتفاع أسعار السلع الأساسية بما في ذلك الأدوية وحليب الأطفال. ارتفعت أسعار الأدوية خاصة في مناطق سيطرة نظام الأسد. وقال رئيس المجلس العلمي للصناعات الدوائية نبيل القصير، في بيان، إن جميع المواد الصيدلانية قد ارتفعت بنسبة 50٪ بسبب تذبذب أسعار صرف الليرة السورية مقارنة بالدولار. وزعم أن تعديل السعر سيدعم سوق الأدوية وعملية الإنتاج، مضيفًا أن أصحاب مصانع الأدوية يضحون من أجل إنتاج الأدوية. بالإضافة إلى نقص بعض الأدوية وارتفاع أسعارها، سجل حليب الأطفال أيضًا ارتفاعًا في الأسعار. وتسببت الزيادة الجديدة في الأسعار في غضب كبير بين الموالين لنظام الأسد بما في ذلك الموظفين في القطاع العام.

* تسعى وزارة الدولة للهجرة وشؤون المصريين بالخارج إلى تطوير استراتيجية لمكافحة الهجرة غير الشرعية. وذكرت الوزارة أنها تعمل على تحقيق ذلك من خلال تأهيل المهاجرين المحتملين لسوق العمل وتزويدهم بالبدائل الآمنة والمتاحة. وفي هذا السياق، أعلن المركز المصري الألماني للوظائف والهجرة وإعادة الدمج عن دورة تدريبية جديدة حول “إدارة المشاريع” للشباب في الدقهلية والشرقية والقليوبية لبناء المهارات اللازمة للعمل الحر.

 

* شاب يمني اخترع سيارة جديدة. عبد القادر عيضة الصديعي، من مواليد محافظة مأرب، قال إنه حقق حلمه، قائلاً “أعلن رسميًا أن منتجي قد أصبح حقيقيا على أرض الواقع”. وقال أيضًا إنه سيواصل تعديل وتطوير اختراعه. واحتفل شباب محافظة الجوف بهذا الإنجاز ودعوا إلى دعم تطلعات الشباب.

* صلاح الرامي، شاب من مدينة أبين اليمنية، هو مهندس متخصص في الذكاء الاصطناعي، قام بتسخير قدرات تخصصه في ابتكار جهاز هو الأول من نوعه لخدمة الصم والبكم. وتحدث الرامي عن طبيعة وتفاصيل اختراعه وكيف يمكن أن يشكل خطوة هائلة في عملية التواصل مع الصم والبكم. وقال إن ما قام به هو مشروع متكامل يمكنه ترجمة لغة الإشارة إلى كلام، بالإضافة إلى تحويل هذا الخطاب إلى نص باللغة العربية ليسهل من عملية التواصل. وأشار الشاب اليمني إلى أن الهدف من المشروع يكمن في “تقليص الفجوة بين الأشخاص وذوي الإعاقة وخاصة الصم والبكم”.

Conflict

* Yemenis continue to suffer the impacts of the ongoing war. The United Nations indicated that more than two-thirds of the population needs assistance during the current year. This came in a briefing by the United Nations Humanitarian Coordinator Martin Griffiths. He said “the number of people in need of humanitarian assistance and protection services across Yemen during 2023 will reach 21.6 million”. He added, “the number, although huge, does not convey the reality of the suffering of Yemenis, speaking of the impossible choices that parents are forced to take to secure food for their children and the dangers that people, especially women and girls, are exposed to while doing simple actions like walking to school or fetching water.”

* Sawt Beirut published a report discussing the increasing number of suicide cases in Lebanon. The report attributed this increase to the terrible socioeconomic challenges along with government corruption. The report also questioned the efforts made to address this challenge, as efforts remain very minimal.

النزاعات

* لا يزال اليمنيون يعانون من آثار الحرب المستمرة. وأشارت الأمم المتحدة إلى أن أكثر من ثلثي السكان بحاجة إلى المساعدة خلال العام الحالي. جاء ذلك في إحاطة قدمها منسق الأمم المتحدة للشؤون الإنسانية مارتن غريفيث. وقال: “إن عدد المحتاجين للمساعدات الإنسانية وخدمات الحماية في جميع أنحاء اليمن خلال عام 2023 سيصل إلى 21.6 مليون شخص”. وأضاف: “الرقم، رغم ضخامته، لا ينقل حقيقة معاناة اليمنيين على أرض الواقع، ويتحدث عن الخيارات المستحيلة التي يضطر الآباء إلى اتخاذها لتأمين الغذاء لأطفالهم، والمخاطر التي يتعرض لها اليمنيين، وخاصة النساء والفتيات الذين يتعرضون إلى المضايقات أثناء القيام بأعمال بسيطة مثل المشي إلى المدرسة أو جلب الماء “.

* نشر موقع “صوت بيروت” تقريراً يناقش تزايد حالات الانتحار في لبنان. وعزا التقرير هذه الزيادة إلى التحديات الاجتماعية والاقتصادية الرهيبة إلى جانب الفساد الحكومي. كما شكك التقرير في الجهود المبذولة لمواجهة هذا التحدي، حيث لا تزال الجهود ضئيلة للغاية مما قد يؤدي إلى تفاقم المشكلة.

Development

* Ambassador Mohamed Al-Akhsassi said, “Moroccan youth represents a fundamental lever for the sustainable economic and social development of Morocco’s present and future,” noting that “the demographic weight of youth in Morocco remains significant now and will be more important and influential in the future.” After pointing out that the overwhelming majority of young people are not satisfied with their living conditions, he elaborated on the characteristics of widespread unemployment among young people, before presenting a set of recommendations for interventions. 

* The Voluntary Work Youth Group in Ghadouh Municipality, Sebha – Libya, organized a voluntary campaign to restore and maintain the public road linking the area with the city of Sebha. One of the youth participating in the campaign said that this road did not receive the attention from the relevant authorities to carry out full maintenance, especially since there have been many accidents on this road.

التنمية

* قال السفير محمد الأخصاصي: “يمثل الشباب المغربي رافعة أساسية للتنمية الاقتصادية والاجتماعية المستدامة لحاضر المغرب ومستقبله”، مشيرا إلى أن “الثقل الديموغرافي للشباب في المغرب لا يزال كبيرا الآن وسيكون أكثر أهمية وتأثيرا في المغرب. مستقبل.” وبعد أن أشار إلى أن الغالبية العظمى من الشباب غير راضين عن ظروفهم المعيشية، تحدث عن خصائص انتشار البطالة بين الشباب، قبل أن يقدم مجموعة من التوصيات للتدخلات المطلوبة لتحسين الأوضاع للشباب المغربي.

* نظمت مجموعة شباب العمل التطوعي في محلة غدوه في بلدية سبها – ليبيا، حملة تطوعية لترميم وصيانة الطريق العام الذي يربط المنطقة بمدينة سبها. وقال أحد الشباب المشاركين في الحملة، إن هذا الطريق لم يحظ باهتمام الجهات المعنية لإجراء الصيانة الكاملة له، خاصة وأن هناك العديد من الحوادث على هذا الطريق.

Education

* Houthi militia stormed a school in Hamedan, north of Sana’a, and kidnapped its principal. Local sources and eyewitnesses said that members of the Houthi militia stormed Al-Tawfiq School and kidnapped the school’s principal and took him to an unknown location. The principal has been working as an English language teacher at the school for more than twenty years. The number of kidnapped people from the region has reached 20 since the Houthi militia launched its armed campaign against the region three weeks ago. Earlier, the Witnesses Organization for Human Rights condemned the continuation of the Houthi militia’s crimes and said that what civilians have been exposed to there are “horrific violations of international human rights law committed by the Houthi group for nearly three weeks, in light of the silence of international organizations.”

* The World Innovation Summit for Education (WISE) will host the Doha Learning Days (DLD) Festival next February, under the theme “Youth Empowerment”. It will share opportunities with young people and help expand their skills in areas such as advocacy, arts, wellness, entrepreneurship, financial literacy, tech, science, and coding. WISE will offer over 50 workshops to engage in informal experiential learning. The festival is designed to take learning out of formal education settings and expand the understanding of where learning can happen. To achieve this goal, WISE has curated the festival programme with more than 20 multisectoral content partners who will offer interactive workshops, educational group sessions, stimulating speakers, and other practice-based learning activities that are both experiential and innovative.

التعليم

* اقتحمت قوات مليشيا الحوثي مدرسة في مدينة همدان شمال صنعاء واختطفت مديرها. وقالت مصادر محلية وشهود عيان، إن عناصر قوات مليشيا الحوثي اقتحموا مدرسة التوفيق في مدينة همدان وخطفوا مدير المدرسة واقتادوه إلى جهة مجهولة. ويعمل هذا المدير كمدرس للغة الإنجليزية في المدرسة منذ أكثر من عشرين عامًا. والجدير بالذكر أنه وصل عدد المختطفين من المنطقة إلى 20 منذ أن شنت مليشيا الحوثي حملتها المسلحة على المنطقة قبل ثلاثة أسابيع. وكانت منظمة الشهود لحقوق الإنسان قد أدانت في وقت سابق استمرار جرائم مليشيا الحوثي وقالت إن ما يتعرض له المدنيون من “انتهاكات مروعة للقانون الدولي لحقوق الإنسان ارتكبتها جماعة الحوثي منذ نحو ثلاثة أسابيع في ظل حالة الصمت”. المنظمات الدولية “.

* تستضيف القمة العالمية للابتكار في التعليم (وايز) مهرجان أيام التعلم في الدوحة في بداية شهر شباط / فبراير المقبل، تحت شعار “تمكين الشباب”. وستشارك القمة الفرص مع الشباب، تحديدا تلك التي تساعد على توسيع مهاراتهم في مجالات مثل المناصرة والفنون والصحة وريادة الأعمال ومحو الأمية المالية والتكنولوجيا والعلوم والترميز. وستقدم القمة أكثر من 50 ورشة عمل للمشاركة في التعلم التجريبي غير الرسمي. وتم تصميم المهرجان لإخراج التعلم من منظور التعليم الرسمي وتوسيع نطاق فهم أين يمكن أن يحدث التعلم. ولتحقيق هذا الهدف، قامت القمة برعاية برنامج المهرجان مع أكثر من 20 شريك محتوى متعدد القطاعات سيقدمون ورش عمل تفاعلية وجلسات جماعية تعليمية ومتحدثين محفزين وأنشطة تعليمية أخرى قائمة على الممارسة تكون تجريبية ومبتكرة.

Environment

* Founded by an entrepreneurial 24-year-old Egyptian, TileGreen is helping combat Egypt’s plastic waste problem by recycling junk-food wrappers, water bottles, and other waste that usually ends up in landfills or in the Nile. At a factory on the outskirts of Cairo, run by TileGreen, machines gobble up huge amounts of plastic scraps, shred them, and turn them into a thick liquid. The sludge – made from all kinds of plastic, even single-use shopping bags, is then molded into dark, compact bricks that are used as outdoor pavers for walkways and garages.

البيئة

* تأسست “تايل غرين” على يد رائد أعمال مصري شاب يبلغ من العمر 24 عامًا، وتساعد تايل غرين في مكافحة مشكلة النفايات البلاستيكية في مصر من خلال إعادة تدوير أغلفة الوجبات السريعة، وزجاجات المياه، والنفايات الأخرى التي ينتهي بها الأمر عادةً في مقالب القمامة أو في النيل. وفي مصنع على مشارف القاهرة، تديره شركة تايل غرين، تلتهم الآلات كميات هائلة من الخردة البلاستيكية، وتقطعها، وتحولها إلى سائل سميك. يتم بعد ذلك تشكيل الحمأة – المصنوعة من جميع أنواع البلاستيك، وحتى أكياس التسوق التي تستخدم مرة واحدة، في قوالب طوب مظلمة ومضغوطة تُستخدم كأرضيات خارجية للممرات والكراجات.

The content in MENARY Monitor’s editions do not represent the views of MENAACTION’s staff

لا يمثل محتوى مرصد شباب الشرق الأوسط وشمال افريقيا أفكار أو وجهات نظر فريق عمل مينا أكشن

Donate to Support our Work

تبرعوا لدعم عملنا


Donate

Join our Mailing List

انضموا لقائمتنا البريدية

1 thought on “MENARY Monitor Edition 96”

  1. Pingback: 2023 – First Quarter – MENAACTION

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top